انواع رویکرد در تبلیغات کلیکی برای ترویج کسب‌کارها

آموزش برای انواع تبلیغات کلیکی

انواع رویکرد در تبلیغات کلیکی برای ترویج کسب‌کارها
نوشته شده توسط فرهاد بهشتی - ۲۹ شهریور ۱۳۹۵

در تبلیغات کلیکی(PPC) شما می‌توانید هر محتوایی را به صورت یک بنر تبلیغاتی طراحی کنید و با قرار دادن این بنرها در صفحات وب‌سایت‌های مختلف، ترافیکی که در حال جستجو و وب‌گردی هستند را به واسطه دکمه‌های فراخوانِ روی بنرهای خود به سمت صفحه‌ مورد نظر خود هدایت کنید. این بنرها می‌توانند هر پیامی را (از معرفی تا فروش و فعالیت‌های اجتماعی) به کاربران انتقال دهند، اما هر کسب‌وکاری که برای تبلیغاتی کلیکی اقدام می‌کند باید سطح خود را در میزان آگاهی مخاطبان از وجود برندش در بازار رقبا بسنجد، تا بتواند استراتژی و رویکرد کمپین و پیامی را که می‌خواهد انتقال دهد را تعیین کند. این استراتژی و قدم گذاشتن در مسیر آن همیشه با پرسش‌هایی شکل می‌گیرد و پاسخ به آن‌ها قدم‌های بعدی را تعریف‌ می‌کند. پرسش‌هایی نظیر:

  • آیا در جامعه مخاطب خود شناخته‌شده هستید؟
  • آیا مخاطبانتان از محصولات و یا خدماتی که ارائه می‌دهید آگاه هستند؟
  • آیا جامعه هدف شما گسترده‌است؟
  • آیا می‌توانید در گستره مخاطبان خود، پتانسیل‌های بالقوه را به فروش تبدیل کنید؟
  • آیا مخاطبان شما قصد خرید یا استفاده‌کردن از خدمات شما را دارند؟
  • آیا دسترسی به محصولات و خدمات شما فرآیندی آسان تعریف شده‌است؟

همانطور که مشاهده می‌کنید این پرسش‌ها حول محور سه دسته تعریف می‌شوند و سه رویکرد کلی را پوشش می‌دهند، به طوریکه هر کسب‌وکاری با هر سطحی وارد بازار شود و برای تبلیغات کلیکی اقدام کند با چیزی خارج از این سه رویکرد مواجه نخواهد بود.

انواع رویکرد تبلیغات کلیکی در ترویج‌ کسب‌وکارها:

  1. اطلاع رسانی(awareness)
  2. افزایش موقعیت فروش(Lead Generation)
  3. فروش(sales)

تبلیغات کلیکی با رویکرد اطلاع رسانی(Awareness):

رویکرد اطلاع‌رسانی در تبلیغات کلیکی و طراحی بنر برای کسب‌وکارها در دو سطح تعریف می‌شود:

  1. اطلاع‌رسانی برای برندینگ(Brand Awarness)
  2. اطلاع‌رسانی برای نوع محصولات و خدمات(Product/service Awarness)

اما نکته‌ بسیار مهم این است که چه زمانی یک کسب‌وکار، تبلیغات کلیکی خود را با رویکرد اطلاع‌رسانی، طراحی‌ و اجرا می‌کند؟

  • اطلاع‌رسانی برای برندینگ(Brand Awarness):

برای درک این رویکرد، قبل از هر چیزی خیلی مختصر باید در رابطه با ماهیت برندسازی بدانیم. برند‌سازی یا برندینگ، یک مسیر با مراحل به هم پیوسته و فراتر از ساخت و شناخت یک لوگو تعریف می‌شود. فرآیند برندینگ، مشتریان را در درک و آنالیز ارزش‌های یک کسب‌وکار هدایت می‌کند و تجربه محصولات و خدمات مربوطه را محقق می‌سازد. پس اگر یک کسب‌وکار و برندش در دنیای دیجیتال شناخته شده نیست، در مرحله اول، اطلاع رسانی و حک کردن نام تجاری در ذهن مخاطب برایش تعریف می‌شود.

این تثبیت برند باید آنقدر خوب اتفاق بیفتد که اولویت مخاطب برای جستجو در صفحات وب، میان رقبایی با فعالیت مشابه، برند شما باشد. برای مثال آدیداس یا نایک جز اولین برند‌ها برای جستجو، پس از شنیدن کلمه پوشاک ورزشی هستند. پس اولین بنرهایی که در فضای وب منتشر می‌کنید باید با تمرکز و جا‌ انداختن نام تجاری شما طراحی شود و نکات زیر را رعایت کند:

  • اصول طراحی بنر و تمام اجزای آن، سرفصل، دکمه فراخوان(call to action)، رنگ‌بندی، محتوای متنی، محتوای تصویری یا انواع مدیا‌ها(عکس، فیلم…) در راستای حک کردن نام تجاری باشد.
  • رنگ سازمانی حرف اول را در ارتباط بصری می‌زند و مانند یک امضا عمل می‌کند. به همین دلیل با مخاطبانتان با رنگ و ارزش‌های سازمانی خود ارتباط برقرار کنید تا نام تجاری شما از هویت تعریف شده‌ای برخوردار شود. برای مثال همه کوکاکولا را با رنگ قرمز و ایرانسل را با رنگ زرد و آبی می‌شناسند. برای مثال؛ اگر به خاطر داشته‌باشید، یکی از شگردهایی که ایرانسل در روزهای اول تبلیغات آفلاین برای یرندینگ خود انجام می‌داد این بود که، بدون هیچ توضیحی یک صفحه از روزنامه‌ها را به کل زرد می‌کرد این یعنی، ایرانسل اطلاع‌رسانی برند خود را با جا انداختن نام تجاری توسط رنگ‌سازمانیش آغاز کرد.

ppc-ad-for-irancell

رنگ سازمانی ایرانسل به خوبی در تثبیت نام تجاری، عمل کرده‌است.

  • در محتوای بنرها، داستان نام تجاری و کسب‌وکار شما مختصر و مفید بیان شود.
  •  کلمات کلیدی محبوب برای جستجو‌ و یا ترکیب‎‌هایی شامل نام تجاری باید جز اولویت‌های واجب برای محتوای به کار برده داخل بنرها باشند.
  • در مرحله اطلاع‌رسانی نام تجاری، نیازمند یک شعار تبلیغاتی هستیم که با مانور و تاکید حول محور آن چه به واسطه محتوای متنی و چه به واسطه محتوای تصویری جایگاه برند را تثبیت کنیم.
  • لزوما نباید شعارها در رابطه با محصولات و خدمات طراحی شوند بلکه می‌تواند در رابطه با ارزش‌ها و اهداف بزرگ، فرهنگ‌سازی ‌کنند و این فرهنگ‌سازی می‌تواند در قالب ایجاد محتوای خلاق مانند طنز، برگزاری همایش‌ها، مناسبت‌ها یا اقدام برای حمایت‌ها اتفاق بیفتد و شاکله بنر شما را تشکیل دهد.

ppc-campagin

در تصویر بالا در یک بنر شما می‌توانید هماهنگی شعار تبلیغاتی با رنگ سازمانی و در نظر گرفتن علم روانشناسی رنگ ، توضیح داستان برند، و نام تجاری این سازمان که در راستای سلامت کارمندان در حوزه منابع انسانی(human resources) است را می‌توانید مشاهد کنید که به واسطه محتوای طنز و اصول استاندارد طراحی بنر به تصویر کشیده شده‌است.

  • طراحان تبلیغات باید مخاطبان هدف و علاقه‌مندی‌های آن‌ها را به خوبی بشناسند تا بنرهای طراحی شده به منظور تبلیغات کلیکی در وب‌سایت‌هایی با محتوایی که همسو با علاقمندی‌های مخاطبان هست، قرار گیرند.
  • در راستای آگاهی‌سازی برای برند می‌توانید با طراحی یک کمپین تبلیغات کلیکی، حامی فعالیت‌های اجتماعی (خیرخواهانه، بشردوستانه، طبیعت دوستی و…) شوید و بدین‌ترتیب نام تجاری خود را از نگاه مثبتی در ذهن کاربر تثبیت کنید.

anetwork-ads

  • قرار دادن نام تجاری خود درکنار برندهای مشهور در راستای برگزاری همایش‌ها می‌تواند برای برندینگ شما ارزش‌هایی را به همراه بیاورد. بدین‌ترتیب شما می‌توانید نام تجاری خود را در بنرهای تبلیغات کلیکی که مربوط به برگزاری یا عضوگیری همایش‌های مختلف هستند، قرار دهید به شرطی که به نوعی، پشتیبان مالی یا معنوی باشید و این موضوع باید از قبل توسط مشاوران تبلیغاتی بسترسازی شود.
  • به طور کلی در رویکرد “اطلاع‌رسانی برند” با بنرهایی مواجه می‌شوید که به واسطه رنگ‌سازمانی، شعار تبلیغاتی، طنز و یا خلاقیت به کار رفته درآن، نام تجاری‌شان را در جامعه مخاطب جا می‌اندازند باید بدانید که این روند یک روند استاندارد و شسته رفته‌ای است که می‌تواند بسیار تاثیرگذار نیز باشد.

مقالات مرتبط:

  1. نکاتی برای افزایش بازگشت سرمایه در تبلیغات کلیکی
  2. ۳ واقعیت ناگفته در مورد تبلیغات کلیکی
  3. بررسی کودکانه تبلیغات کلیکی در ایران
  • اطلاع رسانی برای نوع محصولات و خدمات( Product/Service Awarness):

اطلاع رسانی برای محصولات و یا خدماتی که یک کسب‌وکار انجام می‌دهد، رویکرد دیگری در طراحی بنرها و تبلیغات کلیکی است و گام بعدیِ “تثبیت نام تجاری” به شمار می‌آید. انتظار مخاطب بعد از ارتباط برقرار کردن حسی و بصری با یک برند، “مالکیت” است و ترجیح می‌دهد از خدمات یا محصولات برند مورد علاقه‌اش استفاده کند. در نتیجه آگهی دهنده نباید زنجیره‌ی نمایش بنرهای تبلیغاتی خود را در صفحات وب، قطع کند تا در رابطه با  محصولات و یا خدمات خود اطلاع‌رسانی نماید. توجه داشته‌ باشید کمپین‌ها فرای اصول طراحی بنر و نکات گرافیکی، نیازمند رعایت مواردی به شرح زیر، برای تاثیرگذاری بیشتر نیز هستند:

  • عرضه محصولات طوری باشد که مخاطب احساس کند با کلیک بر روی بنر شما به آرشیوی جامع، متنوع و با کیفیت دسترسی پیدا می‌کند.

djikala-ppc

در بنر تبلیغاتی بالا کاملا دسترسی به یک آرشیو کامل و متنوع بعد از کلیک القا می‌شود.

  • اگر خدماتی را برای ارائه دارید از گزاف گویی در بنرها بپرهیزید و روی مهمترین سرویس خود تمرکز و تاکید کنید.

ppc-ads-service-awarness

بنر بالا به طور مستقیم روی Service Awarness تمرکز دارد و فقط در رابطه با مهمترین سرویسی که ارائه می‌دهد صحبت می‌کند.

  • امکان نشان دادن نظرسنجی یا امتیازدهی از دید مشتریان برای بالا بردن تعامل کاربرانِ تازه ورود، بسیار کارآمد است. برای مثال اگر شما یک محصول یا خدماتی را ببینید که توسط مشتری قبلی تعریف با امتیازسنجی شده و رنکینگ خوبی دارد برای خرید آن محصول یا استفاده کردن آن خدمات مشتاق نمی‌شوید؟

%d8%aa%d8%a8%d9%84%db%8c%d8%ba%d8%a7%d8%aa-%da%a9%d9%84%db%8c%da%a9%db%8c

وجود نظرسنجی و (rate star) در بنر  تبلیغات Sony از طرف مشتریانی که از محصول استفاده کرده‌اند.

  • وجود ضمانت یا گارانتی در محتوای بنرها می‌تواند به رویکرد Product/service Awarness کمک کند.
  • زمان بسیار عامل مهمی برای تبلیغات بنری است به خصوص اگر می‌خواهید محصولی را ارائه کنید. شما باید مناسبت‌ها و زمان‌های خاص را بشناسید و در کمپین‌های خود، بنرهای مربوطه را طراحی کنید.

ppc ads

41376505571498904260

ppc-ad

بنرهای بالا با عامل زمان تاثیرگذاری خود را در ارائه محصولات و خدمات دو چندان می‌کند.

  • طراحی دکمه‌های فراخوان و اصول بهینه‌سازی آن، دنیای جداگانه‌ای برای یادگیری دارند که به آن خواهیم پرداخت. اما نکته‌ای که در خصوص رویکرد اطلاع‌رسانی می‌شود گفت، این است که، کاربر پس از کلیک روی هر بنری باید به بخش ارائه محصولات، خدمات و یا کاتالوگ‌های شما دسترسی پیدا کند این یعنی بنرهای شما کاربران و ترافیک جذب شده را به صفحات فرود تاثیرگذار که همخوان با هدف بنر است، هدایت کنند.
  • اصول طراحی و بهینه‌سازی صفحات فرود خود نیز نیاز به دانش‌افزایی دارد و مسئله‌ای است که از ظرافت و نکات پیچیده‌ای برخوردار است اما نکته بسیار مهم در این طراحی‌ها که به رویکرد اطلاع‌رسانی محصولات مرتبط می‌شود هماهنگیِ بین بنرها و صفحات فرود است اگر بنر هدفی مانند عرضه محصول و خدمات را دارد پس ترافیک جذب شده را نباید گیج کند و آن‌ها را باید به سمت صفحات فرودی ببرد که مستقیما همان محصولات یا خدمات را مفصل توضیح می‌دهند. برای مثال، اگر شما ترافیکی را که روی بنرها جذب می‌کنید به سمت صفحه اصلی وب‌سایت‌تان هدایت کنید به دلیل اینکه صفحه اصلی شامل تب‌ها و دسته‌بندی‌های زیادی نظیر درباره ما، تاریخچه کسب‌وکار، پشتیبانی و… است، کاربر در  مواجهه اولیه با این صفحه از هدفِ خرید یا تعامل مورد نظر دور خواهد شد و این بدین یعنی است که، شما هدایت درستی را انجام نداده‌اید.

نکاتی که در طراحی بنر‌های تبلیغاتی باید رعایت کرد

تبلیغات کلیکی با رویکرد افزایش موقعیت فروش(Lead Generation):

امروزه کسب‌کارها هرچقدر پیام‌های تبلیغاتی یا پیشنهاد‌های شگفت‌انگیزی برای مشتریان طراحی کنند چون بازار اشباع است، دیگر دیده شدن این پیام‌ها و تاثیر‌گذای تبلیغات رونق سابق را ندارند. در بازاریابی مدرن برای حل این مشکل استراتژی تبلیغات را به طوری طراحی می‌کنند تا نحوه معرفی تولید‌کننده به مصرف‌کننده برعکس شود این بدان معنی است که، دیگر کسب‌کارها در معرفی خود به مخاطبان مانند قدیم تکرار و تکرار و تکرار نمی‌کنند بلکه این مشتریان هستند که به دنبال خرید و یا ثبت ایمیل برای دریافت اطلاعات، خود را به کسب‌وکارها معرفی می‌کنند. این استراتژی جدید منجر به افزایش مشتریان و موقعیت فروش می‌شود یعنی بعد از مرحله جا انداختن نام تجاری و شناساندن محصولات یا حوزه خدمات باید بدانید که، جامعه مخاطبانی که شما در مرحله اول با آن‌ها مواجه می‌شوید، در دل خود ظرفیت و موقعیت فروش محدودی دارد و برای گسترش این جامعه باید مشتریان جدیدی را پیدا کنید یا به عبارتی مشتریان جدیدی شما را پیدا کنند. این شیوه بازاریابی “افزایش موقعیت فروش(Lead Generation)” نامیده می‌شود. اگر این شیوه بازاریابی را دربنرهای تبلیغاتی خود به کار می‌برید باید کاربران را به ثبت‌نام و ثبت ایمیل برای دریافت اطلاعاتی نظیر خبرنامه بیشتر ترغیب کنید.

در “Lead generation” شما با دادن یک ارزش اضافه مانند PDF، کتاب‌های الکترونیکی(ebook) آموزشی، بسته‌هایی با محتوای متنی و تصویری و… کاربران را به ثبت ایمیل ترغیب می‌کنید سپس پتانسیل بالقوه‌‌ای که در صاحبان این ایمیل‌ها تحت عنوان موقعیت فروش وجود دارد را بالفعل می‌کنید به طوریکه کاربران احساس نکنند که از ایمیل‌های آن‌ها سو استفاده شده‌است و اطلاعات شما را اسپم تلقی کنند.

در مجموع، افزایش موقعیت فروش نیاز به مشاوره تخصصی دارد و به شیوه‌های مختلف اتفاق می‌افتد اما نکات زیر جز نکات پایه‌ای به شمار می‌آید که دانستن آن‌ها شما را برای مشاوره گرفتن تخصصی از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ آماده می‌کند:

  • دکمه‌های فراخوان نقش اصلی را در این تیپ بنرها بازی می‌کنند زیرا افراد را به ثبت ترغیب می‌شوند و شما لیستی از کاربران را بدست می‌آورید تا در آینده با استراتژی‌های مختلف اعضای آن لیست را به مشتری تبدیل کنید.

Lead Generation

برند “خوگر” دکمه فراخوان “دریافت کتاب” را برای ثبت ایمیل در بنر تبلیغاتی خود به کار برده‌است.

  • موفقیت کمپین‌های Lead Generation درگرو خلاقیت به کار رفته در بنرها برای ارائه بسته‌های ارزشی و پیشنهاد‌هایی است. شما به هر طریقی باید کاربر را به ثبت ایمیل ترغیب کنید.
  • شما با ثبت ایمیل زمینه گفت و گو با کاربران که مشتریان بالقوه هستند را فراهم می‌کنید و از آن پس میزان تعاملات خود را به واسطه مطالب یا اخباری که برا آن‌‌ها ارسال می‌کنید بالا می‌برید.
  • توجه داشته باشید بعد از اجرای کمپین‌هایی با رویکرد Lead Generation و بدست‌آوردن لیستی از مشتریان بالقوه، باید بر مسایل و نکات ایمیل مارکتینگ تسلط کامل داشت، زیرا هر چقدر هم کمپین موفقیت‌آمیزی را در ثبت ایمیل اجرا کنید، اما تخصص استفاده کردن از این بانک ایمیلی را در مارکتینگ خود نداشته‌باشید بودجه‌ای که صرف کمپین جمع‌آوری ایمیل‌ها کرده‌اید هدر می‌رود.
  • شگردهایی مانند نظرسنجی‌ها، خبرنامه‌ها، تست شخصیت، ثبت نام در همایش‌ها یا رویدادهای رایگان، برگه‌های تخفیف‌، بسته‌های آموزشی کتاب و PDF، اخبار و… می‌توانند کاربر را به ثبت ایمیل ترغیب کنند زیرا که این شگرد‌ها کاربر را در انتظارِ گرفتنِ یک نتیجه یا اطلاعاتی برای بروزرسانی مشتاق می‌کنند. برای تسلط کافی بر این روش‌ها را به طور مفصل مطالب مربوط به ایمیل مارکتینگ را مطالغه کنید.

lead-generation-ppc

پیشنهادهای رایگان یک پیشنهاد‌ خلاقانه برای جذب مخاطب و ثبت ایمیل است

lead-generation-ppc-ads

پیشنهادهای تخفیف همیشه برای مخاطبان جذاب است

  1. ۵ راه برای بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی با رویکرد فروش:

توجه داشته‌باشید اگر با هدف فروش تبلیغات کلیکی خود را شروع می‌کنید علاوه بر اصول طراحی بنرها و نحوه درست هدایت کاربر به صفحات فرودِ تاثیرگذار باید نکات زیر  را در دستور کار خود قرار دهیم:

  • اشاره مستقیم به خرید در بنرهای فروش تاثیرگذارترین محتوا برای ترغیب به خرید در این دست کمپین‌ها به شمار می‌آیند این یعنی کاربر به محض دیدن بنر فروش باید قیمت محصول یا خدمات و لینک مستقیم برای خرید را به وضوح ببیند تا تصمیم خرید به تعویق نیفتد.
  • در بنرهای مختص به فروش پیشنهاد‌های تخفیف را فراموش نکنید زیرا قدرت ایجاد “تصمیم به خرید” را دارند.
  • اصالت در کالا، تضمین‌ها و گارانتی‌ها علاوه بر “رویکرد اطلاع‌رسانی” در این رویکرد هم استفاده می‌شوند و این مهم به واکنش مخاطب، حوزه فعالیت کسب‌وکار و نوع محصول بستگی دارد. برای مثال، در یک کسب‌وکاری که می‌داند؛ فروش به صورت گسترده اتفاق افتاده و مشتری دیگر نیازی به مرور نظرسنجی‌ها ندارد کافیست در  بنرها مستقیم از قیمت، نحوه خرید و  لینک دسترسی به صفحه فروش صحبت کرد اما در یک موقعیت دیگر که یک کسب‌وکار در حال عرضه یک محصول یا سرویس جدید است، طراحی بنرها، نیازمند محتوای توضیحی و تضمینی می‌شوند.

digikala-with-price-banner

بنری که تمرکز آن فقط روی فروش است.

  • در بنرهای کمپین‌های فروش، تمام اجزا و محتوا باید طوری تعریف شود که فرآیند خرید، فرآیندی آسان به نظر برسد.

نتیجه‌گیری و دسته‌بندی برای انواع تبلیغات کلیکی:

به طور کلی تمام مطالب بالا را می‌توان مختصر در چند جمله بیان کرد. اگر شما به عنوان یک کسب‌وکار تصمیم دارید برای ترویج کسب‌وکار خود، تبلیغات کلیکی انجام دهید و یک کمپین داشته‌باشید، باید سه رویکرد بالا را به ترتیب به اجرا درآورید.

  1. در گام اول، کمپینی را طراحی می‌کنید که تمرکز آن روی تثبیت نام تجاری، ایجاد حس اعتماد و اشتیاق در ذهن مخاطبانتان باشد.
  2. در گام دوم، با روش‌های مختلف و خلاق، یک کمپینی که منجر به جمع‌آوری ایمیل شود را اجرا می‌کنید و سپس روش‌های استراتژیکی را برای تبدیل لیست ایمیل‌ها به مشتری به کار می‌برید.
  3. در گام سوم، اگر مشتریان شما در مرحله خرید قرار دارند و دامنه مشتریان شما به اندازه کافی گسترده است، آ‌ن‌‌ها را مستقیما به صفحه خرید هدایت کنید تا تصمیم به خرید به تعویق نیفتد.

 

بازنشر مطالب آکادمی ای‌نتورک فقط با کسب اجازه قبلی و بدون تغییر در محتوا و لینک ها مجاز است. بازنشر بدون هماهنگی، مشمول پیگیری خواهد شد.