آشنایی و معرفی شبکه‌ های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی در یک نگاه

آشنایی و معرفی شبکه‌ های اجتماعی
نوشته شده توسط رامین جابری

شما که الان در حال خواندن این مطلب آکادمی هستید، مشخص است که از میزان اهمیت شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی مطلع شده‌اید و می‌دانید که موج این شبکه‌ها توانسته است یک انقلاب در بازاریابی آنلاین ایجاد کند. اما سوالی وجود که چرا شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها بسیار مهم و ضروری هستند؟

۱.شما بواسطه شبکه‌های اجتماعی می‌توانید ترافیک هدفمند شده وارد وبسایت خود کنید. یعنی افرادی که وارد وب‌سایت شما می‌شوند، مشخصا همان مخاطب هدف شما هستند. در کنار تاثیرگذاری این شبکه‌ها روی ترافیک وب‌سایت، اثرگذاری آنها روی سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) هم بسیار چشمگیر است.

۲. شبکه‌های اجتماعی بسترهای مناسبی برای برقراری ارتباط با مشتری‌ها هستند. با حضور موثر شما در شبکه‌های اجتماعی و یک استراتژی مناسب، پیام برند شما به آنها منتقل خواهد شد. از طرفی، اطلاع‌رسانی برای شما آسان می‌گردد و راحت‌تر می‌توانید درباره برنامه‌های خود، آنها را مطلع کنید.

۳. از امکانات دیگر این شبکه‌ها می‌توانیم به امکان پاسخ‌دهی سریع به سوالات مخاطبان اشاره کنیم. این مهم سبب می‌شود که میزان چشم‌انداز برند شما در برابر مخاطبان‌تان حفظ شود.

معرفی شبکه‌ های اجتماعی خارجی:

در ادامه این مطلب اختصارا به معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی خارجی مطرح در ایران می‌پردازیم.

معرفی شبکه‌ های اجتماعی: فیسبوک

این شبکه اجتماعی که دستاوردی از دانشگاه هاروارد به حساب می‌آید، در فوریه سال ۲۰۰۴، توسط مارک زاکربرگ راه‌اندازی شد و در اوایل فقط توسط خود هارواردی‌ها قابل دسترسی بود و پس از مطرح شدن نام آن در دیگر دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها، فیسبوک تصمیم گرفت که این سرویس را به آنها هم ارائه دهد. سرانجام این شبکه اجتماعی آنقدر محبوب شد که تیم زاکربرگ تصمیم گرفتند که به صورت عمومی، این سرویس را به سراسر جهان ارائه دهند.

gensler_facebook_1259
دفتر اصلی فیسبوک در کالیفورنیا

شاید در آغاز شروع به کار فیسبوک، همه این شبکه اجتماعی را فقط یک محیط مجازی برای برقراری ارتباط با دوستان خود می‌دیدند تا اینکه سرانجام این شبکه اجتماعی بستر جدیدی برای انتشار محتوا ایجاد کرد که صفحات (Pages) نامیده ‌می‌شدند. کاربران می‌توانستند در پروفایل خود، صفحات را با نام‌های موردنظرشان درست کنند و به آنها هویت خود را بدهند. هویت آنها می‌توانست مربوط به یک کمپانی، یک شخص یا حتی صفحه‌ای برای اشتراک‌گذاری محتواهایی با سبکی مشخص باشند. پس از ارائه شدن این سرویس، فیسبوک به شدت در ایران مورد توجه قرار گرفت و اکثر کمپانی‌ها به آن رو آوردند.

ولی مشکل بزرگ اینجا بود که پس از مدتی، تغییراتی به منظور افزایش درآمد این شبکه اجتماعی صورت گرفت که از محبوبیت آن در ایران کاست. این تغییرات در میزان درصد نمایش محتوا به مخاطبان بود که فقط بواسطه تبلیغات در فیسبوک، این میزان افزایش پیدا می‌کرد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط فیسبوک در مارس ۲۰۱۶، این شبکه اجتماعی ۱.۶۵ میلیارد کاربر فعال دارد.

  1. زندگی کردن به سبک فیسبوک
  2. چه کسانی باید برای کسب‌وکارشان از فیسبوک استفاده کنند؟

معرفی شبکه‌ های اجتماعی: توییتر

توییتر در مارس سال ۲۰۰۶ شروع به کار کرد و به سرعت توانست برای خود، جایی در دل افراد علاقمند به میکروبلاگینگ باز کند. توییتر از همان اول بستری محدود به حساب می‌آمد و به کاربران خود فقط این امکان را می‌داد که بتوانند نهایتا محتوایی با ۱۴۰ کارکتر به اشتراک بگذارند. البته پس از اضافه شدن امکان اشتراک تصاویر و ویدیوها، مشخص شد که برای اشتراک گذاری هر کدام، حدود ۲۴ کارکتر اشغال می‌شود. البته در مه سال جاری، توییتر اعلام کرد که تصاویر و ویدیوها دیگر کارکترهای شما را اشغال نمی‌کنند و شما می‌توانید در کنار اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوها، ۱۴۰ کارکتر خود را داشته باشید.

IA-Interior-Architects-Twitter-Global-Headquarters-San-Francisco_27
دفتر توییتر در کالیفورنیا

توییتر اولین شبکه اجتماعی‌ای بود که مفهوم هشتگ را مطرح کرد. هشتگ ابزاری برای دسته‌بندی محتوا‌ها به حساب می‌آید که پس از تاثیرات مثبت آن بر میزان تعامل مخاطبان توییتر، شبکه‌های اجتماعی دیگری چون اینستاگرام، فیسبوک و گوگل پلاس هم تصمیم گرفتند که این امکان دسته‌بندی محتوا را به سیستم خود اضافه کنند.

از دیگر امکانات جالب توییتر این بود که مخاطبان می‌توانستند محتواهای دیگر را به بواسطه دکمه‌ای به نام ریتوییت به اشتراک بگذارند که همواره به شدت مورد توجه کاربران این شبکه‌اجتماعی قرار می‌گیرد.

توییتر به خاطر اینکه بستر مناسبی برای اشتراک‌گذاری سریع اخبار و اطلاعیه‌ها است، برای بسیاری از کسب‌وکارها مفید واقع شده. به همین دلیل است که خیلی از کسب‌وکارها به آن رو آورده‌اند و از آن بهره می‌برند.

یکی از بزرگترین تغییرات ایجاد شده در توییتر، تغییر دکمه Favorite (ستاره) به Like (قلب) بود که تعاملات این شبکه‌اجتماعی را چند برابر کرد.

  1. راهکار جالب توییتر برای افزایش نرخ مشارکت کاربرانش
  2. چه‌کسانی باید برای کسب‌وکارشان از توییتر استفاده کنند؟

معرفی شبکه‌ های اجتماعی: اینستاگرام

یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است که به خاطر دسترسی راحتش توانسته بیش از بقیه شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد. اینستاگرام در آغاز کار خود، فقط یک سیستم اشتراک‌گذاری عکس بود که بعدها امکان اشتراک‌گذاری ویدئو و چت خصوصی، به صورت امکانات جانبی به آن افزوده شدند.

اینستاگرام در ماه اکتبر سال ۲۰۱۰ شروع به کار کرد و به سرعت توانست رشد کند. یکی از تاثیراتی که اینستاگرام روی دیگر شبکه‌های اجتماعی گذاشت، این بود که سریعا به فکر عرضه اپلیکیشن افتادند.

instagram-office-wFVZGg3ocS-full-width
نمایی از دفتر اینستاگرام در کالیفورنیا

از همان زمان عرضه اینستاگرام، اکثر کمپانی‌ها متوجه شدند که این شبکه اجتماعی بستر بسیار خوبی برای بازاریابی است. نه تنها برای کسب‌وکارهای B2C، بلکه برای کسب‌وکارهای B2B. به قدری این شبکه اجتماعی دست کسب‌وکارها را باز گذاشته که به راحتی می‌توانند با یک استراتژی مناسب، به سرعت خود را به مخاطبان هدفشان نشان دهند.

در مه سال جاری بود که ظاهر لوگو و رابط کاربری اینستاگرام به کل تغییر کرد. این تغییر ناگهانی نقدهای منفی و مثبتی را دریافت کرد و در حالی که خیلی از افراد، چندان علاقه‌ای به این تصمیم اینستاگرام نشان ندادند، ولی این کمپانی تصمیم گرفت که ظاهر جدیدش را حفظ کند.

جالب‌ترین موضوع در تاریخچه اینستاگرام این است که این شبکه اجتماعی با قیمتی برابر ۱ میلیارد دلار، در آوریل سال ۲۰۱۲ به فیسبوک فروخته شد.

  1. بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام (قسمت اول)
  2. بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام (قسمت دوم)
  3. ۴ قانون که باید آنها را در اینستاگرام رعایت کنید

معرفی شبکه‌ های اجتماعی: لینکدین

افراد حرفه‌ای و متخصصین ایرانی، بی‌شک روزانه درگیر لینکدین هستند. این شبکه اجتماعی از همان روز اول یک هدف را دنبال می‌کرد و آن هم این است که میان کسب‌وکارها و افراد مهم آنها ارتباط برقرار کند. این ارتباط می‌تواند برای یک فروش، استخدام یک کارمند و هر چیزی که به شغل مرتبط است، برقرار شود.

Lensvelt-LinkedIn-Office-Amsterdam-8
ورودی دفتر لینکدین

لینکدین که در سال ۲۰۰۲ شروع به کار کرده است، به عنوان قدیمی‌ترین شبکه اجتماعی شناخته شده. این شبکه اجتماعی به قدری فضای حرفه‌ای دارد که کمتر کسی در آنجا از حس شوخ طبعی خود بهره می‌برد و افراد بیشتر دنبال این هستند که در زمینه کاری خود اطلاعات جدید کسب‌ کنند و ارتباطات خود را با افراد جدید و مفید، برقرار کنند.

کسب‌وکارها به خوبی می‌توانند در لینکدین مانور دهند؛ زیرا فضای آن کاملا حرفه‌ای است و افرادی که در آن به فعالیت می‌پردازند، تشنه کسب اطلاعات جدید در مورد کسب‌وکارها هستند. از سوی دیگر، خیلی از کسب‌وکارها هم دنبال موقعیت همکاری با کسب‌وکارهایی هستند که به درد آنها می‌خورد.

با یک استراتژی منسجم و متمرکز روی محصولات و خدمات، کسب‎‌وکارها می‌توانند به خوبی خود را در لینکدین مطرح کنند و بازخورد بی‌نظیری دریافت کنند.

  1. ۳ راهکار برای اینکه در لینکدین به جمع‌آوری لید بپردازید
  2. چگونه LinkedIn در فرآیند تولید Lead به یاری شما می‌آید؟
  3. ۱۰ مهارت جالب در لینکدین که از وجود آنها بی خبرید!

معرفی شبکه‌ های اجتماعی: گوگل پلاس

افرادی که با فیسبوک کار کرده‌اند، گوگل پلاس را یک نسخه کاملا کپی شده آن می‌دانند. در صورتی که با وجود شباهت‌های بسیاری که میان فیسبوک و گوگل پلاس وجود دارد، اما این شبکه اجتماعی هدف متفاوتی دارد و در کل مخاطبان هدفش، عام مردم نیستند.

اگر مدتی در گوگل پلاس به جستجو بپردازید، برای شما هم مشخص می‌شود که گوگل پلاس محتوای متفاوتی دارد. گوگل پلاس که در ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرد، از همان اول محتواهای GIF را تحت پوشش قرار می‌داد که به نوعی آن را از فیسبوک مجزا می‌کرد.

از طرفی بیشتر کاربران این شبکه اجتماعی، روی تولید محتواهای جذاب تمرکز دارند و گوگل پلاس را از این جهت مانند فیسبوک نمی‌دانند که این فضا برای ارتباطات نیست و بستری است که محتواهای جذاب به اشتراک گذاشته شوند.

Google-Campus-Dublin-110595.XL
کمپ گوگل پلاس در دوبلین

حدودا همه عملکردهای داخل فیسبوک در گوگل پلاس هم وجود دارند و فقط کمی نام آنها تغییر یافته‌است. برای نمونه لایک به دکمه +۱ تبدیل شد‌ه‌است.

یکی از متفاوت‌ترین بخش‌های گوگل پلاس به سیستم دسته‌بندی افراد در آن باز می‌گردد. در این سیستم که Circles نام دارد، شما به راحتی می‌توانید افرادی که در گوگل‌پلاس با آنها در ارتباط هستید را دسته‌بندی کنید. برای مثال دایره یا همان گروه دوستان شما، می‌تواند یکی از دسته‌بندی‌های شما باشد. برای صفحات مربوط به کسب‌وکارها و افراد مشهور هم امکان تشکیل Circleها وجود دارد.

گوگل پلاس در کشور ما، به خاطر تاثیر بر سئو مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین خاطر است که معمولا در آن شاهد اشتراک‌گذاری لینک‌ها هستیم.

  1. چه‌کسانی باید برای کسب‌وکارشان از گوگل+ استفاده کنند؟

معرفی شبکه‌ های اجتماعی: پینترست

این شبکه اجتماعی که در ماه مارس سال ۲۰۱۰ شروع به کار کرد، ایده جالبی در کنار خود دارد. در پینترست مهمترین عملکرد شما این است که محتوای مورد علاقه خود را پین کنید (با پونز متصل کنید.) و ایده آن از اتصال ورقه به تخته آمده است.

Fig13AAFOPinterestnkubota895902cr
دفتر پینترست در کالیفورنیا

اکثر افرادی که به خلاقیت و طراحی علاقه دارند، این شبکه اجتماعی را دنبال می‌کنند. زیرا در آن محتواهایی به اشتراک گذاشته می‌‌شود که برای آنها الهام‌بخش است. از طرفی اشتراک گذاری اینفورگرافیک‌ها در آن به شدت مورد توجه قرار گرفته است و کسب‌وکارها به همین دلیل به پینترست وارد شده‌اند.

در  ایران، پینترست طرفدارهای خود را دارد و به خاطر مشکل در دسترس به آن، کمتر به این شبکه اجتماعی پرطرفدار توجه می‌شود. در هر حال خیلی از طراحان ایرانی و علاقمند به زمینه خلاقیت، به این شبکه اجتماعی مراجعه می‌کنند تا ایده بگیرند.

راهنمای قطعی برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

معرفی شبکه‌ های اجتماعی: سوآرم

اکثر افرادی که با گوشی‌های هوشمند سروکار دارند، نام این اپلیکیشن را شنیده‌اند. سوآرم بستری است برای افرادی که می‌خواهند از بازدیدهای خود اثری به جا بگذارند. فرقی نمی‌کند که محل بازدید شده، یک رستوران، محل کار و حتی منزل افراد باشد و تنها چیزی که مهم است، موقعیت مکانی آن فرد به حساب می‌آید.

contactPageImage-50d0bbc16679e57bd4463a60f1441b6b
دفتر متفاوت سوآرم در نیویورک

سوآرم که در مه سال ۲۰۱۴ شروع به کار کرد، یک اپلیکیشن تماما تحت اثر موقعیت مکانی است و برای این بوجود آمده که افراد بتوانند از تفریحگاه‌ها و برنامه‌های روزانه هم بیشتر آگاه شوند.

خیلی از کسب‌وکارهای B2C که مستقیما با مشتری سروکار دارند، به خصوص رستوران‌ها و کافه‌ها می‌توانند با یک استراتژی مشخص و معین، از این شبکه اجتماعی نهایت استفاده را ببرند.

در درس‌های بعدی آکادمی، با قدم به قدم شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها همراه ما باشید.

بازنشر مطالب آکادمی ای‌نتورک فقط با کسب اجازه قبلی و بدون تغییر در محتوا و لینک ها مجاز است. بازنشر بدون هماهنگی، مشمول پیگیری خواهد شد.