چک لیست اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی

ترفندها و نکات مهم در کمپین‌های تبلیغات کلیکی

چک لیست اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی
نوشته شده توسط سعید نجاران - ارسال شده در

در دنیای تبلیغات آنلاین اغلب کسب‌و‌کارهای بزرگ و کوچک از روش تبلیغات کلیکی PPC در جهت جذب ترافیک برای سایت، با هدف تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری بهره می‌برند.

جالب است بدانید از لحاظ فروش و درآمد، ترافیک تولید شده از طریق کمپین‌های تبلیغات PPC نسبت به دیگر روش‌ها ارزشمند‌تر است.
این به معنای آن است که این نوع تبلیغات می‌تواند کاربرانی که واقعا به دنبال محصولات و خدمات شما هستند را جذب و به سوی سایت کسب‌وکارتان هدایت کند. همچنین در مقایسه با تبلیغات سنتی، تبلیغات کلیکی از لحاظ هزینه بسیار مقرون به صرفه‌تر هستند، زیرا آگهی‌دهندگان فقط هنگامی که روی تبلیغات آنها کلیک شود هزینه پرداخت خواهند کرد.

البته آنچه که گفتیم به نحوه ایجاد و مدیریت کمپین تبلیغاتی نیز وابسطه است. اگر تبلیغات ایجاد شده به درستی تنظیم و هدفمندی‌های مناسبی لحاظ شود می‌تواند باعث جلب توجه مخاطبان شود و در نهایت شما به هدفی که مدنظر دارید دست پیدا کنید.

اگر می‌خواهید ترفندها و نکات مهم در اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی را بدانید در ادامه با ما همراه شوید.

۱. به قوانین و شرایط شرکت‌های تبلیغات اینترنتی آگاه باشید

اگر به تازگی با تبلیغات آنلاین آشنا شده‌اید باید خیلی سریع اصطلاحات و فرآیندهای مرتبط با آن را فرا بگیرید، تا درک روشن و مشخصی از روند کمپین‌های تبلیغاتی به دست بیاورید. منابع آنلاین زیادی به زبان لاتین و فارسی وجود دارد که می‌توانید کار را با بلاگ‌اد و دیکشنری لغات بازاریابی دیجیتال شروع کنید.

ppc-setting

۲. تعریف و تنظیم اهداف

هنگامی که با شرایط و روش‌ها آشنا شدید، می‌توانید به سمت راه‌اندازی یک کمپین تبلیغات PPC حرکت کنید. اولین قدم این است که اهداف خود را مشخص کنید. بنابراین لازم است به موارد زیر توجه کنید:

  • هدف کمپین چیست؟ افزایش آگاهی از نام تجاری (brand awareness)، افزایش ترافیک یا تعداد مشترکین سایت یا اینکه قصد افزایش فروش و درآمد را دارید؟
  • هدف خود را برای هدایت کمپین به سمت مسیر درست تنظیم کنید. در غیر اینصورت زمان و پول‌تان تلف خواهد شد.
  • از کاربران انتظار چه عکس‌العمل و واکنشی را پس از مشاهده تبلیغات‌تان دارید؟ آن را برای خود تعریف و در نظر بگیرید.
  • در مرحله بعد بررسی کنید چطور می‌توانید عکس‌العمل و اکشن‌های مورد انتظار را اندازه‌گیری کنید.

مقاله مرتبط:

۳. در نظر گرفتن دکمه فراخوان Call To Action

یکی از مهم‌ترین عناصر در تبلیغات PPC که برخی از بازاریابان توجه کافی به آن ندارند، عدم استفاده مناسب از دکمه فراخوان است.

دکمه فراخوان به طور خاص گام بعدی پس از مشاهده تبلیغات را به مخاطبان القا می‌کند، که می‌تواند شامل وارد کردن آدرس ایمیل یا ورود به صفحه فرود باشد. در طراحی دکمه فراخوان باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • دکمه فراخوان باید با توجه به مرحله قبل یعنی هدف کمپین، طراحی و در نظر گرفته شود.
  • دکمه فراخوانی که در بنر تبلیغاتی یا صفحه سایت خود قرار می‌دهید باید با محتوای صفحه فرود نهایی که کاربران مشاهده می‌کنند یکپارچه باشد و یک پیام را القا کند.
  • اگر در بنر و دکمه فراخوان وعده‌ی را ارایه داده‌اید حتما به آن وفادار باشید و با مخاطبان خود با صداقت رفتار کنید.
fidibo-mag-anch
با کلیک و ورود به صفحه فرود این بنر، وعده دریافت یک کتاب آنلاین ارایه شده است.

مقالات مرتبط در زمینه دکمه فراخوان:

۴.یک صفحه فرود کاملا بهینه شده داشته باشد

حتی اگر برخی از کاربرانی که از طریق کمپین تبلیغاتی وارد سایت شما شده‌اند، هیچ‌گونه خرید یا تبدیلی را برای شما به ارمغان نیاورند باز هم باید سعی کنید با طراحی یک صفحه فرود مناسب، آنها را راضی و برند خود را در ذهن‌‌ها حک کنید.

  • آیا صفحه فرود کمپین به اندازه کافی قابل اعتماد است؟
  • آیا صفحه فرود، حرفه‌ای طراحی شده است؟
  • آیا یک تجربه یکنواخت و یکپارچه را از کمپین القا می‌کند؟
  • آیا محتوا به حد کافی توجه کاربران را جلب می‌کند؟

سوالاتی که مطرح شد بخشی از نگرانی‌های است که در هنگام طراحی صفحه فرود به وجود می‌آید. دانستن اینکه چگونه می‌شود صفحه فرود را برای دریافت نرخ تبدیل (Conversion Rate) بیشتر بهینه سازی کرد می‌تواند در ارزیابی و نتیجه نهایی کمپین شما تاثیر گذار باشد. بنابراین برای رعایت استانداردها و داشتن یک صفحه فرود بهینه، حتما مقاله ۳۰ نکته برای بهینه‌سازی صفحه فرود را مطالعه کنید.

۳۰ نکته برای بهینه‌سازی صفحه فرود

۵. مشتریان بالقوه را ارزیابی کنید

هنگامی که کمپین خود را آغاز می‌کنید ممکن است بنرهای تبلیغاتی توسط هرکسی در اینترنت مشاهده شود. اما توجه داشته باشید همه آنها مخاطب هدف شما نیستند، بنابراین بهتر است به فکر مشتریان بالقوه باشید و کمپین خود را برای این افراد طراحی کنید. نکاتی که در این مورد مهم است شامل:

  • طراحی مختص مخاطبان هدف باشد. مخاطبان هدف کسانی هستند که به محصولات یا خدمات شما علاقه‌مند هستند و پتانسیل اولیه را برای تعامل و تبدیل شدن به مشتری را دارا هستند.
  • تبلیغات شما باید با استفاده از هدفمندی‌های تبلیغاتی پیش روی مخاطبان هدف قرار بگیرد، در غیر اینصورت کلیک‌های دریافتی ممکن است فقط هزینه شما را بالا ببرد.

ppc-setting

۶. تنظیمات مربوط به کمپین خود را جدی بگیرید

بهینه سازی تنظیمات مربوط به کمپین تبلیغاتی می‌تواند یک مرحله حیاتی باشد که بسیاری از بازاریابان به آن توجه نمی‌کنند. این تنظیمات میزان اثر بخشی تبلیغات را افزایش می‌دهد و حتی از برخی هزینه‌های غیرضروری جلوگیری می‌کند.

این تنظیمات با توجه به شرکت‌های ارایه دهنده‌ی خدمات تبلیغات اینترنتی می‌تواند متفاوت باشد اما به طور کلی مشخص کردن وضعیت هدفمندی‌ها، تعیین بودجه، زمانبندی اجرای کمپین ،بهینه سازی برای دستگاه خاص مانند موبایل، انتخاب سایز بنرها از مهم‌ترین تنظیمات به شمار می‌روند.

برای مثال با استفاده از هدفمندی جغرافیایی می‌توانید نمایش تبلیغات خود را به مکان‌های که امکان ارایه خدمات و محصولات تجاری را دارید محدود سازی کنید. بنابراین تبلیغات به کاربرانی که خارج از این محدود باشند نمایش داده نمی‌شود.

مقالات مرتبط:

همچنین با تنظیم زمانبندی می‌توانید تبلیغات را در بازه زمانی روز که کاربران هدف شما فعال‌تر و بدنبال خدمات شما هستند نمایش دهید. برای مثال این نوع زمانبندی برای کسب‌وکارهایی مانند رستوران‌ها بسیار مفید است.

بودجه بندی مناسب و مشخص کردن میزان بودجه روزانه نیز در مدیریت کردن هزینه‌های تبلیغات به شما کمک خواهد کرد. در مورد هدفمندی‌ها و تاثیرات آن، در مقالات زیر بیشتر بخوانید:

۷. تست و نظارت بر وضعیت عملکرد کمپین

بخش دیگری از روند بهینه سازی کمپین تبلیغاتی استفاده از روش A/B Testing است تا کمک کند بهترین نتیجه را بدست بیاورید.
A/B تست روشی است که دو یا چند نوع مختلف از یک صفحه سایت به صورت تصادفی به کاربران نمایش داده می‌شود تا پس از تجزیه و تحلیل آمار، مشخص شود کدام صفحه و تغییرات موجود در آن برای استفاده در جهت تجربه نرخ تبدیل بالاتر مناسب است.
چه مواردی می‌تواند در تست تغییر داده شود:

  • عناوین و سرفصل‌ها
  • دکمه فراخوان Call To Action
  • تصاویر و المان‌های گرافیکی
  • محتوا و متن کپی رایتینگ

مقالات مرتبط:

ازطرف دیگر جهت اینکه بتوانید همواره کمپین‌ تبلیغات اینترنتی خود را بهبود ببخشید باید بتوانید آنها را ردیابی و آنالیز کنید. یکی از روش‌هایی که برای این‌ کار وجود دارد استفاده از کد‌های UTM (Urchin tracking module) است که به شما اجازه سفارشی کردن آدرس لینک را می‌دهد تا بتوانید منبع ترافیک ورودی خود را تشخیص دهید. ما قبلا یک مقاله کامل در این مورد ارایه داده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

چگونه کمپین تبلیغات اینترنتی خود را ردگیری کنید؟

نتیجه‌گیری

استفاده از روش تبلیغات کلیکی یک روش استاندارد و اثبات شده در جهت افزایش ترافیک سایت است که با هدف‌گذاری درست می‌تواند، نرخ تبدیل بالا را به ارمغان بیاورد. اگر بخواهید بهترین نتایج را از کمپین تبلیغاتی خود بدست بیاورید باید استراتژی دیجیتال را با قواعد این حوزه در آمیخته کنید، بنابراین در هنگام اجرای کمپین بعدی حتما نکات بیان شده را در استراتژی خود مرور کنید.

بازنشر مطالب آکادمی ای‌نتورک فقط با کسب اجازه قبلی و بدون تغییر در محتوا و لینک ها مجاز است. بازنشر بدون هماهنگی، مشمول پیگیری خواهد شد.