چگونه کمپین تبلیغات اینترنتی خود را ردگیری کنید؟

بهینه‌سازی کمپین تبلیغات اینترنتی

چگونه کمپین تبلیغات اینترنتی خود را ردگیری کنید؟
نوشته شده توسط سعید نجاران - ارسال شده در

معمولا زمانی که یک کمپین بازاریابی اینترنتی اجرا می‌شود،تمام کانال‌ها و منابع موجود جهت معرفی محصول و خدمات جدید بکار گرفته می‌شود. کانال‌های مانند: تبلیغات کلیکی ،ایمیل مارکتینگ، وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی از جمله سرویس‌های هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند. وقتی شما در مورد ویژگی‌های جدید کسب و کارتان صحبت می‌کنید و کاربران را از طریق کانال‌های نامبرده به صفحه فرود هدایت می‌کنید، باید بدانید که ترافیک ورودی از چه منبعی ارجاع و نرخ تبدیل بیشتری داشته است تا در کمپین بعدی بینش بهتر و منابع درست را انتخاب کنید و اگر کد UTM در نظر گرفته نشده باشد این کار مشکل خواهد بود.

جهت اینکه بتوانید همواره کمپین‌ تبلیغات اینترنتی خود را بهبود ببخشید باید بتوانید آنها را ردیابی و آنالیز کنید. یکی از روش‌هایی که برای این‌ کار وجود دارد استفاده از کد‌های UTM (Urchin tracking module) است که به شما اجازه سفارشی کردن آدرس لینک را می‌دهد تا بتوانید منبع ترافیک ورودی خود را تشخیص دهید. درواقع به URL اصلی شما رشته‌های را اضافه می‌کند تا امکان ردگیری هر صفحه به راحتی امکان پذیر باشد.
نمونه یک کد UTM  :

http://example.com/?utm_source=google&utm_medium=search&utm_campaign=campaign_1

فقط موقعی که از یک کد UTM استاندارد و صحیح استفاده کنید می‌توانید منبع ترافیک را تشخیص و شروع به بهینه سازی نرخ تبدیل و بهبود کمپین تبلیغاتی خود کنید.

تبلیغات بنری : استفاده از پارامترهای UTM در تبلیغات بنری به شما کمک می کند تا درک بهتری از میزان اثر بخشی کمپین تبلیغاتی خود داشته باشید.

چگونه UTM ایجاد کنیم ؟

شما می‌توانید UTM خود را به سادگی و رایگان از طریق گوگل URL builder ایجاد کنید.(برای دسترسی به این ابزار به وی پی ان نیاز دارید.)

 UTM-BUILDER google

کارهایی که باید انجام شود شامل مراحل زیر است که برای هر کدام چند مثال ارایه می دهیم :

  • وارد کردن آدرس صفحه فرود در قسمت “Website URL”


http://balayekhat.ir
https://anetwork.ir/rss-campaign
http://landing.anetwork.ir/takeoff

  • نام منبع ورودی ترافیک برای اینکه بدانید کاربران از کجا وارد صفحه فرود شده اند را در campaign source مشخص کنید. برای مثال از طریق سایت خاص یا یک خبرنامه ایمیلی


utm_source=blogad
utm_source=email-welcome

  • نوع رسانه را در بخش campaign medium مشخص کنید. برای مثال بنر تبلیغاتی ، تبلیغات کلیکی


utm_medium=banner
utm_medium=ppc

  •  و در نهایت یک نام برای کمپین تبلیغاتی خود در بخش campaign name وارد نمایید. توجه کنید که یک نام منحصربفرد را انتخاب کنید تا پیگیری کمپین (Track) راحت‌تر باشد.


utm_campaign=50b-game
utm_campaign=rss-feed-launch
utm_campaign=newsletter-16mordad

بخش‌های “Campaign Term” و “Campaign Content” به صورت اختیاری و جهت ارایه اطلاعات بیشتر می‌توانند کمک کنند. برای مثال در هنگامی که در یک سایت دو بنر دارید و هر کدام در بخش‌های مختلفی قرار داده شده‌اند می‌توانید Term=header و Term=footer را برای هر UTM جدا در نظر بگیرید و برای آنالیز عملکرد هر بنر استفاده کنید.
پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز در نهایت با کلیک بر روی “GENERATE URL” کد UTM شما ساخته می‌شود که با کپی کردن و قرار دادن این کد در ایمیل،بنر،شبکه‌های اجتماعی و دیگر روش‌های تبلیغاتی، می‌توانید کمپین خود را ردگیری (Track) کنید.

utm-baneer-create-google
نمونه کد UTM که شامل آدرس صفحه فرود و منبع ارجاعی ،نوع رسانه و نام کمپین می‌باشد

 چند نکته در هنگام ایجاد کد UTM

  • یک استاندارد و قرارداد نامگذاری برای ایجاد UTM در نظر بگیرید. چرا که ممکن است بعد از مدتی دارای تعداد زیادی از این کدها باشید و اگر درست نام گذاری و مدیریت نشوند باعث سردرگمی و کارایی خود را از دست می دهند. برای کمک به حل این مشکل می توانید فایل UTM tagging به عنوان نمونه دانلود کنید.
  • همینطور که مشخص است یک کد UTM آدرس طولانی دارد و نمی‌شود آن را به راحتی در یک ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی برای کاربران نمایش داد و البته از لحاظ تجربه کاربری هم شاید جالب به نظر نرسد. برای رفع این مشکل می‌توانید لینک را در قالب یک متن قرار بدهید یا از سرویس‌های مانند bit.ly یا Google URL shortener برای کوتاه‌ ‌کردن لینک‌ها استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید کد UTM نسبت به حروف کوچک و بزرگ حساس است . برای مثال پارامتر EMAIL با email به عنوان دو کمپین متفاوت تلقی می‌شود.
  • از حروف کوچک برای نام‌گذاری پارامترها استفاده کنید.
  • به خاطر داشته باشید هر کسی با کلیک بر روی لینک شما می تواند اسامی و پارامترهای که قرار گرفته است را ببیند بنابراین در تکمیل کردن فیلدها و اطلاعاتی که ارایه می‌شود دقت کنید.
  • در هنگام ساخت UTM آدرس صفحه فرود شما هیچ تغییری نمی کند و لازم نیست در این مورد نگران باشید.همچنین از لحاظ فنی تاثیری در سرعت سایت و سرور برای شما ایجاد نمی کند.
  • همینطور که گفتیم در نظر گرفتن پارامترها کاملا اختیاری و توسط شما تعیین می شود اما سعی کنید تنها پارامترهای که نیاز دارید را برای UTM  تنظیم کنید.
  • لازم نیست هیچ تنظیمات خاصی را در گوگل آنالیتیکس ایجاد کنید.

توجه کنید که برای هر کمپین و هر کانال یک تگ UTM تنظیم کرده باشید و از نام‌های منحصربفرد استفاده کرده باشید.

مقالات مرتبط :

  1. آنچه که باید در مورد کد های UTM Tracking بدانید
  2. کسب موفقیت چشمگیر به وسیله آنالیز دقیق و ویرایش به موقع کمپین

analytics.track

شروع ردگیری کمپین تبلیغاتی

با فرض اینکه شما قبلا کدهای گوگل آنالیتیکس را در وب‌سایت خود قرار داده‌اید و در واقع سایت شما در حال مانیتور است می‌توانید گزارش‌ هر کدام از کمپین‌ها را مشاهده کنید.

آدرس UTM به صورت خودکار توسط آنالیتیکس ردیابی خواهد شد و هر پارامتر به صورت جدا و دسته بندی شده به شما نشان داده خواهد شد. البته به یاد داشته باشید گاهی اوقات ممکن است ۲۴ ساعت طول بکشد تا اولین اطلاعات دریافت و ثبت شود ، بنابراین اگر بلافاصله بعد از اجرای کمپین آماری مشاهده نشد نگران نباشید و کمی صبر کنید.

برای مشاهده اطلاعات کمپین‌ها بعد از ورود به حساب گوگل آنالیتیکس مسیر زیر را دنبال کنید:

Acquisition > Campaigns > All Campaigns

utm code tracked-min

در این قسمت گزارشی از تمام کمپین‌های شما وجود دارد که می‌توانید با کلیک روی هر کدام اطلاعات کامل‌تری را دریافت کنید.

تست قبل از اجرای کمپین

بهتر است قبل از اجرای کمپین خود کد UTM که ساخته‌اید را تست و از مانیتور شدن وب‌سایت توسط گوگل آنالیتیکس مطمین شوید. برای این کار کافی است کد UTM خود را در مرورگرتان وارد کنید و از طریق آن صفحه فرود خود را ببینید.سپس در همین حال به گوگل آنالیتیکس مراجعه کنید و مسیر زیر را دنبال کنید :

Google Analytics > Real Time > Traffic Sources

analytics-realtime-min

می توانید از قسمت  medium و source اطلاعاتی که از کد UTM انتظار داشته‌اید را بررسی کنید.

نتیجه گیری

استفاده از UTM در کمپین‌های تبلیغات اینترنتی به شما کمک می کند تا بینش بهتری از ترافیک ورودی داشته باشید. شما می‌توانید با استفاده از UTM یک معدن طلایی از رفتار مخاطبان خود بدست بیاورید و در بهبود تعامل و فروش محصول و خدمات خود از آنها بهره ببرید.

بازنشر مطالب آکادمی ای‌نتورک فقط با کسب اجازه قبلی و بدون تغییر در محتوا و لینک ها مجاز است. بازنشر بدون هماهنگی، مشمول پیگیری خواهد شد.