چگونه یک طرح بازاریابی دیجیتال ایجاد کنیم؟

نکات مهم در هنگام ایجاد یک طرح بازاریابی

چگونه یک طرح بازاریابی دیجیتال ایجاد کنیم؟
نوشته شده توسط

با تغییر و تکامل فناوری‌ و رشد دنیای اینترنت، کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ نیاز دارند تا روش‌های بازاریابی و فروش خود را تغییر دهند تا از روند رقابت و کسب سهم بازار عقب نمانند. امروزه بخشی از مشتریان این نوع کسب‌وکارها در فضای آنلاین حضور دارند و یکی از مهم‌ترین وظایف تیم بازاریابی یک شرکت (مخصوصا تیم دیجیتال مارکتینگ) تدوین پلن بازاریابی دیجیتال برای این حوزه است.

به طور کلی این طرح و استراتژی قرار است در جهت جذب مخاطبان هدف به شما کمک کند و کاربرانی را به سایت شما هدایت کند که پتانسیل بیشتری را برای استفاده از محصولات و خدمات شما دارند. در این مقاله به نکاتی اشاره خواهیم کرد که در هنگام چیدمان طرح بازاریابی دیجیتال به شما کمک خواهد کرد.

stats graph-min

۱. به کل سیستم توجه کنید نه فقط وب‌سایت

باید توجه کنید که وب‌سایت شما فقط جزوی از سیستم بازاریابی است نه همه‌ی آن. ساخت یک سایت به خودی خود تاثیر زیادی در کسب‌وکار شما نخواهد داشت بلکه استفاده از کل سیستم بازاریابی دیجیتال موثر‌تر واقع خواهد شد.

یک سیستم باید مدیریت شود و به همین دلیل است که شما نیاز به تنظیم اهداف و مرتب کردن آنها دارید، بنابراین می‌توانید با ردیابی این متریک‌ها شروع کنید:

ترافیک:

  • شما می‌توانید هر لحظه ترافیک سایت خود را از طریق گوگل آنالیتیکس مشاهده و بررسی کنید. برای مشاهده تعداد کاربران فعال از طریق بخش Audience > Active Users اقدام کنید.

مخاطبین:

  • ترافیک به تنهایی ارزشی ندارد، درواقع تبدیل بازدیدکنندگان به مخاطب است که نشان می‌دهد ترافیک جذب شده چقدر هدفمند بوده است. شما می‌توانید این مورد را با نگاهی به تعداد مخاطبین لیست ایمیل خود بررسی کنید.

مشتریان:

پس از جذب مخاطب، این میزان تبدیل مخاطب به مشتری است که نهایتا موفقیت شما را در مورد کیفیت ترافیک و مخاطبین نشان می‌دهد. این متریک را می‌توانید با سیستم CRM خود بررسی کنید.

محبوبیت:

در نظرگرفتن یک نظر سنجی آنلاین برای تشخیص اینکه مشتریان چقدر به شما اعتماد کرده‌اند و آیا حاضر هستند استفاده از محصول و خدمات شما را به دیگران پیشنهاد بدهند یا خیر می‌تواند به شما بینش دهد. همچنین با طرح چنین نظر‌سنجی‌های می‌توانید متوجه شوید که در چه مرحله‌‌ای چه کسانی نیاز به پیشتیبانی بیشتری دارند.

یک سیستم بازاریابی سالم و درست، این چهار ویژگی را دارد.

۲. مشتریان واقعی را پیدا کنید و با یک پیشنهاد جذاب آنها را هدف قرار دهید

کسب‌وکارهای موفق به فکر پیدا کردن مشتریان هدف هستند. شما باید سیستم بازاریابی خود را به نحوی مدیریت کنید که دسترسی به مشتریان هدف را مدنظر قرار دهد. این نخستین گام در توسعه‌ی طرح بازاریابی دیجیتال شما خواهد بود.

محصول یا خدمات شما باید سرویس ویژه‌ای را برای هر گروه ارایه دهد، بنابراین چند راهکار برای دسترسی به مشتریان واقعی وجود دارد:

  • بخش‌بندی (Segments)

شما می‌توانید کاربران خود را در دسته‌بندی‌های رفتاری و عملکردی، مشخصاتی مانند سن و جنسیت و محل زندگی و برخی اطلاعات شرکتی خاص قرار دهید و به طور مستقل سودآوری هر بخش را اندازه‌گیری کنید.

  • پرسونای مخاطب (Personas)

پرسونای مخاطب به شما اجازه می‌دهد به اطلاعات عمیق‌تری دست پیدا کنید. آنها داستان‌های افرادی هستند که بخشی از جامعه هدف شما را نشان می‌دهد. شما باید نحوه‌ی برخورد، اهداف، مهارت‌ها و نگرش آنها را مدنظر داشته باشید، این یک تصویر خیالی از مشتری‌ هدف شما است که احساس واقعی را ایجاد می کند.

در این مورد بیشتر بخوانید: اهمیت شناخت پرسونای مخاطب هدف در استراتژی کسب‌وکار

  • طول عمر مشتری

مشتری پس از برقراری تماس و تعامل اولیه به دنبال یادگیری و جمع‌آوری اطلاعات بیشتر از شما است. یک مشتری که بیش از یک سال با شما بوده است، دارای منافعی متفاوت نسبت به مشتریان دیگر است. اطمینان حاصل کنید که در زمان مناسب پیشنهاد مناسب را ارایه می‌دهید.

۳. در دسترس باشید و حضور خود را اعلام کنید

رشد کسب‌وکار از طریق بازاریابی دیجیتال به معنای تبدیل بازدیدکنندگان به خریدار است و وب‌سایت نقش اساسی در اینجا به عهده دارد. شما باید یک سیستم مناسب را برای افزایش ترافیک ورودی به سایت ایجاد کنید. راهکارهای زیر می‌توانند بخشی از این سیستم باشند.

  • تبلیغات اینترنتی

سریعترین راه برای رسیدن به تعداد زیادی از مخاطبین که می‌توانند مخاطب هدف شما باشند. در مورد تبلیغات اینترنتی بیشتر بدانید»

  • هدف‌گیری مجدد (Retargeting)

۹۸ درصد از کسانی که برای اولین بار به وب‌سایت شما سر می‌زنند بدون خرید از آن خارج می‌شوند. قابلیت هدف‌گیری مجدد این امکان را فراهم می‌سازد تا تبلیغات محصول و خدمات خود را مجدد به کاربر هدف نمایش و شانس فروش خود را افزایش دهید.

  • بازاریابی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مخاطب هدف شما را به سوی سایت‌تان هدایت کند و از طرفی حضور برند شما و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باعث ایجاد اعتماد برای مشتریان می‌شود. ممکن است مشتریان شما قبل از خرید بخواهند وضعیت حضور و اطمینان از فعالیت شما را از طریق شبکه‌های اجتماعی بررسی کنند. همچنین از طرفی ارسال منظم محتوای مرتبط با کسب‌وکار شما باعث می‌شود تا میزان تخصص خود را بیان کنید.

  • جذب کاربر از طریق گوگل

گوگل به عنوان محبوب‌ترین موتور جستجو پذیرایی تعداد زیادی از کاربرانی است که بدنبال محصول و خدمات شما هستند. با ایجاد یک وب‌سایت استاندارد و ارایه محتوای مفید به کاربران قادر خواهید بود رتبه مناسبی را در گوگل دریافت کنید و این یعنی دریافت ترافیک بیشتر. برای اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله سئو چیست را بخوانید.

  • اینفلوئنسر مارکتینگ

راه دیگری برای رسیدن به مخاطبان و بازار هدف، همکاری با شرکت‌ها و یا افراد معتبر و مرتبط با کسب‌وکار شما است. ارایه محتوای مفید برای معرفی برند خود موثر‌تر خواهد بود.

  • بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی همچنان ROI مناسبی را دارد و شما با ایجاد لیست و بانک ایمیل از مشتریان خود قادر خواهید بود تا شروع یک ارتباط سودمند را شکل دهید.

types-of-ppc-campaign

۴. وب‌سایت

واقعیت این است که امروزه مردم وب‌سایت‌ها را نمی‌خوانند، بلکه فقط آن را اسکن می‌کنند و خیلی سریع در چند گام تصمیم‌گیری می‌کنند. بنابراین نیاز است که خیلی ساده و روشن و با استفاده از تصاویر، محصول و خدمات خود را معرفی و نمایش دهید. همچنین سعی کنید طراحی سایت بدور از پیچیدگی‌های کاربری باشد و برای استفاده در دستگاه‌های مختلف کاربردی باشد.

۵. تنظیم اهداف SMART برای رشد

  • Specific: اهداف مشخصی را با بازه زمانی مشخص تعیین کنید
  • Measurable: مطمین شوید تمامی فرآیندها قابل اندازه‌گیری و آنالیز است
  • Attainable: از دسته‌بندی Segments استفاده کنید تا مطمین شوید اهداف شما منطبق با سطح نیازتان است
  • Realistic: واقعیت را با توجه به نتایج سال جاری بررسی کنید و ببینید تغییراتی که در حال برنامه‌ریزی هستید به قدر کافی برای رشد حمایت می‌شود یا خیر
  • Time-based: به طور منظم مثلا ماهانه فعالیت‌ها و تلاش‌های خود را پیگیری کنید تا مطمین شوید همچنان در مسیر هستید

marketing-tips-for-startup

کمک بگیرید

روند برنامه‌ریزی و چیدمان استراتژی می‌تواند وقت‌گیر باشد، بنابراین دریافت کمک از گروه‌های و اشخاصی که در زمینه‌های مرتبط دارای تجربه هستند می‌تواند روند را سرعت بخشد.

مهم این است که پلن بازاریابی خود را با نظارت مداوم و درست توسعه دهید. شروع کار با یک برنامه اولویت بندی شده و تمرکز بر روی هماهنگی و بهبود مستمر سیستم بازاریابی از مواردی است که باید مدنظر قرار دهید. حواستان همواره به استانداردهای وضعیت سایت‌تان باشد و آن را بهبود ببخشید.

بازنشر مطالب آکادمی ای‌نتورک فقط با کسب اجازه قبلی و بدون تغییر در محتوا و لینک ها مجاز است. بازنشر بدون هماهنگی، مشمول پیگیری خواهد شد.