استفاده از گوگل آنالیتیکس در جهت رشد کسب‌وکارتان

داده‌ها همه چیز را به شما می‌گویند

استفاده از گوگل آنالیتیکس در جهت رشد کسب‌وکارتان
نوشته شده توسط

گوگل آنالیتیکس یک سرویس رایگان تحت وب است که در تجزیه و تحلیل ترافیک ورودی سایت و اپلیکیشن‌های موبایل به شما کمک خواهد کرد. این سرویس در سال ۲۰۰۵ بعد از اینکه گوگل شرکت نرم افزاری Urchin را خرید، ارایه شده است.
گوگل آنالیتیکس به شما کمک خواهد کرد تا بسیاری از متریک‌های مهم که در بازاریابی آنلاین نقش دارد را اندازه‌گیری کنید و برای اثر‌بخشی بیشتر استراتژی کسب‌وکار خود بکار ببندید.

مفهوم تجزیه و تحلیل در دنیای دیجیتال

برای شروع، ابتدا بیشتر با مفهوم تجزیه و تحلیل و اهمیت آن در دنیای دیجیتال آشنا می‌شویم.

در دنیای بازاریابی، مفهومی به نام قیف خرید وجود دارد. این شامل بخش‌های است که تعاملات مشتری را توصیف می‌کند. یک قیف خرید شامل مراحل زیر است:

  • Acquisition: شامل ایجاد آگاهی از برند و علاقه‌مند کردن کاربر می‌شود
  • Behavior: هنگامی که کاربر با کسب‌وکار تعامل برقرار می‌کند
  • Conversion: هنگامی که کاربر تبدیل به مشتری شده است و با کسب‌وکار شما دادوستد انجام می‌دهد

 

فرآیند خرید یک مشتری در دنیای بازاریابی آفلاین به سختی قابل رصد و اندازه‌گیری است، اما در بازاریابی آنلاین خیلی سریع و با دقت می‌توان بسیاری از جنبه‌های مختلف قیف خرید را تجزیه‌و‌تحلیل و اندازه‌گیری کرد. ما قادر هستیم مسیر‌ها و کانال‌های که منجر به خرید کاربران شده است را ببینیم و از اطلاعات بدست‌ آمده برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد چگونگی دستیابی به مشتریان جدید استفاده کنیم.

برای مثال اگر صاحب یک فروشگاه آنلاین در زمینه‌ی فروش لباس هستید، با استفاده از داده‌های تحلیلی که از کمپین‌های تبلیغات آنلاین خود بدست می‌آورید، قادر خواهید بود تا موثرترین و بهترین روشی که منجر به فروش بیشتر شده است را کشف کنید.

با بررسی داده‌های فروش می‌توانید مناطق جغرافیایی که بیشترین درآمد را به ارمغان آورده است رصد کنید و کمپین‌های بیشتری را در این مناطق اجرا کنید یا حتی گام‌به‌گام مسیر فروش در وب‌سایت را آنالیز کنید و اگر کاربران در مرحله‌ی با مشکل روبه‌رو هستند آن را پیدا و در جهت رفع آن تغییراتی را در سایت ایجاد کنید.

گوگل آنالیتیکس

انواع مختلف کسب‌وکارها که می‌توانند از تجزیه و تحلیل داده‌ها سود ببرند شامل:

  • نمایش‌دهندگان تبلیغات: سایت‌های که از راه نمایش تبلیغات کسب‌درآمد دارند با استفاده از آنالیز داده‌ها می‌توانند یک مخاطب وفادار را داشته باشند و تبلیغاتی همسو با منافع کاربران خود را ارایه دهند.
  • فروشگاه‌‌های آنلاین: کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک می‌توانند با آنالیز داده‌ها، درک بهتری از رفتار مخاطبان خود بدست‌ بیاورند و از این اطلاعات در راستای بهتر کردن محصولات و خدمات خود استفاده کنند.
  • سایت‌های بر پایه تولید Lead: این گونه سایت‌ها می‌توانند از تحلیل داده‌ها برای اتصال تیم فروش با مشتریان بالقوه استفاده کنند.

همینطوری که در ابتدا اشاره کردیم، گوگل آنالیتیکس می‌تواند داده‌های رفتاری را از سیستم‌ عامل‌های مختلف مانند اپلیکیشن‌های موبایلی، سیستم‌های CRM، کنسول‌های بازی و دیگر پلتفر‌های مختلف اینترنتی نیز جمع‌آوری کند. شما با بررسی این اطلاعات ارزشمند می‌توانید راهکارهای جدیدی را برای بهبود کسب‌وکار خود تست کنید.

گوگل آنالیتیک

روند جمع‌آوری داده‌ها در گوگل‌ آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند و آنها را به گزارش‌های مفید تبدیل می‌کند.

برای شروع امکان ردگیری اطلاعات در یک وب‌سایت، نیاز به ساخت یک حساب کاربری در آنالیتیک است (به وسیله جی‌میل و البته فعال کردن VPN). سپس با دریافت یک قطعه کد جاوا و قرار دادن آن در هر صفحه از سایت، فرآیند آنالیز و مانیتور رفتار کاربران در سایت شما آغاز می‌شود.

طبق آمار سایت BuiltWith.com بیش از ۳۰ میلیون وب‌سایت از گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنند.

اما یکی از بزرگترین چالش‌های که برای صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین وجود دارد این است که آنها نمی‌دانند از کجا شروع به تجزیه و تحلیل کنند. در واقع ناگهان خود را  پیش روی حجم زیادی از داده‌ها می‌بینند که قادر به درک آنها نیستند.

حقیقت این است که ابتدا با داده‌ها شروع نکنیم بلکه سوالات مطرح را بررسی کنیم. داده‌ها برای ارایه پاسخ حاضر هستند، اما قبل از اینکه بپرسید، نمی‌توانید انتظار پاسخی را داشته باشید.

گفتنی است که آگاهی داشتن در مورد محیط کاربری گوگل آنالیتیکس و بخش‌های مختلف آن و همچنین نحوه‌ی‌ دسته‌بندی و منظم کردن داده‌ها و چگونگی کاوش در آنها مهم است. بنابراین در ادامه به برخی از اصول گوگل آنالیتیکس اشاره خواهیم کرد که به شما در درک بهتر از ترافیک وب‌سایت و آنالیز و تحلیل آن کمک خواهد کرد تا در نتیجه باتوجه به اطلاعات بدست آمده و پیاده‌سازی استراتژی درست، به رشد کسب‌وکار آنلاین خود کمک کنید.

تنظیم اهداف GOALS

قبل از اینکه به سراغ گزارش‌ها و داده‌های مختلف بروید باید وضعیت اهداف (goals) خود را مشخص کنید. از دیدگاه بیزینسی وقتی داده‌های شما عملیاتی باشد می‌توانید در جهت افزایش سود و حجم معاملات اقدام کنید. بنابراین دانستن اینکه چه تعداد از کاربران ورودی سایت، اقدامات مورد نظر شما (ثبت نام در سایت، عضویت در لیست ایمیل، خرید، دانلود فایل) را انجام داده‌اند می‌تواند در فرآیند آنالیز و استراتژی رشد کسب‌وکارتان تاثیر‌گذار باشد.

انواع Goal قابل تنظیم

برای تنظیم یک Goal مسیر زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا حساب مدنظر را انتخاب کنید
  •  روی گزینه Admin (نماد چرخ‌دنده) کلیک کنید
  • از منوی View سمت راست گزینه Goals را کلیک کنید
  • در نهایت با کلیک روی گزینه  NEW GOAL  یک هدف‌گذاری جدید را تعریف کنید

در بسیاری از مواقع ممکن است نوع Goals بازدید نهایی از یک صفحه تلقی شود: مانند صفحه نهایی پرداخت، صفحه نهایی عضویت کاربر در خبرنامه و غیره. بنابراین به سادگی توسط خودتان قابل تنظیم است.

اما برای برخی اهداف مانند تعداد کلیک پخش ویدیو، تعداد کلیک‌های دریافتی روی یک دکمه خاص در صفحه فرود و نوع این اهداف، شما باید یک event تنظیم کنید. بنابراین برای این گونه موارد که نیاز به تغییرات ساختاری در کد‌های صفحه فرود است با طراح سایت خود نیز هماهنگی کنید.

analytics.track

کانال‌‌های جذب (Channels)

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از ابزارهای آنالیز مانند گوگل‌ آنالیتیکس این است که می‌توانید ببینید ترافیک ورودی از کدام کانال بیشتر بوده است و به راحتی با سایر کانال‌های دیگر مقایسه انجام دهید.

جهت مشاهده گزارش ورودی به تفکیک کانال به مسیر (Acquisition > Channels) در گوگل آنالیتیکس حرکت کنید.

در مثال بالا، تبلیغات اینترنتی میزان نرخ تبدیل بیشتری را برای این سایت به ارمغان آورده است. بنابراین ممکن است آنها بخواهند سرمایه گذاری بیشتری را برای این کانال در نظر بگیرند.

اما این همه چیز نیست، با کلیک بر روی هر کانال به جزییات بیشتری دسترسی خواهید داشت. بنابراین همیشه در گزارش‌های خود به زیر سطح‌های دیگر توجه کنید تا جزییات دقیق‌تری را داشته باشید.

گوگل آنالیتیکس قادر به شناسایی ورودی‌های مختلف ترافیک از موتورهای جستجو و دیگر کانال‌ها است و به صورت اتوماتیک آنها را دسته‌بندی می‌کند. اما اگر می‌خواهید بینش دقیق‌تری را از کمپین‌های تبلیغاتی خود بدست بیاورید باید URL‌ها را تگ گذاری (UTM) کنید.

utm-tracking

کد‌های UTM (Urchin tracking module) به شما اجازه سفارشی کردن آدرس لینک را می‌دهد تا بتوانید منبع ترافیک ورودی خود را تشخیص دهید. درواقع به URL اصلی شما رشته‌های را اضافه می‌کند تا امکان ردگیری هر صفحه به راحتی امکان پذیر باشد. ما قبلا آموزشی را در این مورد برای شما آماده کرده‌ایم که می‌توانید در جهت بهینه سازی کمپین‌های تبلیغات آنلاین خود بکار بگیرید.

مقاله مرتبط: چگونه کمپین تبلیغات اینترنتی خود را ردگیری کنید؟

content-for-Business-min

تاثیر محتوا (Content)

هنگامی که می‌خواهید ترافیک بیشتری را برای سایت ایجاد کنید، بازاریابی محتوا آن چیزی است که باید وقت و پول و بودجه خود را برای آن بگذارید.

  • کدام محتوا دیده شده است؟
  • آیا محتوای شما مناسب و متقاعد کننده است؟
  • کدام محتوا کاربران را به سایت شما آورده است؟

جواب سوالات بالا در گزارش‌های است که می‌توانید در مورد وضعیت محتوا از مسیر زیر بدست بیاورید:

Behavior > Site Content > All Pages

Behavior > Site Content > Landing Pages

در هر کدام از این دو مسیر وضعیت لیست به صورت URL هر صفحه ‘Page’ مرتب شده است که کار را برای آنالیز و درک وضعیت محتوای آن بسیار ساده کرده است.

متریک‌های مختلفی برای بررسی وضعیت کیفیت محتوای هر صفحه وجود دارد که در نگاه اول، میزان نرخ پرش (Bounce Rate) و میزان ماندگاری در صفحه (Time on Page) می‌تواند معیارهای مناسبی برای آنالیز محتوای مورد نظر باشد.

با توجه به اهمیت میزان نرخ پرش چه در مقالات و چه در صفحات فرود کمپین‌های تبلیغاتی، ما یک کتاب کامل را در جهت کاهش نرخ پرش برای شما آماده کرده‌ایم.

راهنمای کاهش نرخ پرش وب‌سایت

راهنمای کاهش نرخ پرش وب‌سایت

 

 

 

با بررسی وضعیت محتوای سایت و کشف محبوب‌ترین آنها و همچنین تشخیص محتوا‌هایی که بیشترین ترافیک را برای شما ایجاد کرده‌اند می‌توانید علاقه‌مندی کاربران خود را تشخیص دهید و ارتباط و تعامل بیشتری را با آنها رقم بزنید.

آنالیز موقعیت جغرافیایی (Geolocation)

هنگام برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن استراتژی بازاریابی، مهم است که به موقعیت جغرافیایی مخاطبان خود توجه داشته باشید. گوگل آنالیتیکس این امکان را فراهم کرده است که شما موقعیت کشور و حتی شهر کاربرانی که از سایت شما بازدید کرده‌اند را در اختیار داشته باشید.

برای دسترسی به گزارش موقعیت جغرافیایی کاربران به آدرس زیر بروید:

Audience > Geo > Location

با توجه به وضعیت استفاده از VPN‌ها ممکن است آمار بخشی از این گزارش دقیق نباشد. اما در بخش گزارش مربوط به ترافیک ورودی از شهرها اوضاع بهتر است و می‌توان استناد کرد که درصد تعامل کاربران از بخش‌های مختلف کشور با کسب‌وکار و موضوع خدمات و محصولات شما به چه شکل است.

در واقع ممکن است مشتریان بیشتری از یک استان کشور را در رابطه با خدمات و محصولات خود داشته باشید، بنابراین مهم است که کمپین‌های تبلیغاتی و همینطور وضعیت ارایه و ارسال محصولات را برای این منطقه جغرافیایی بهینه سازی کنید.

با توجه به همین بحث، شرکت‌های ارایه دهنده‌ی خدمات تبلیغات اینترنتی هدفمندی‌های را بر اساس منطقه جغرافیایی به شما پیشنهاد می‌دهند که بتوانید نمایش تبلیغات خود را به یک استان خاص محدود کنید. در مورد هدفمندی‌ها بیشتر بدانید»

توجه به تکنولوژی‌های مورد استفاده (Technology)

یکی از مهم‌ترین نکات هر وب‌سایت وضعیت تجربه کاربری UX آن است. اگر کاربران یک تجربه‌کاربری خوب را با وب‌سایت شما داشته باشند، احتمال بیشتری دارد که به سایت شما بازگردند و شانس بیشتری را برای افزایش نرخ تبدیل خواهید داشت.

یکی از بزرگترین چالش‌های UX این است که کاربران با دستگاه‌های مختلف با سایز صفحه نمایش متفاوت و مرورگرهای متفاوت به بازدید از سایت‌ها می‌پردازند و یک سایت خوب سایتی است که پاسخگوی تمام این نیازها باشد.

اما برای تمرکز بیشتر و شروع بهتر شدن وضعیت تجربه کاربری سایت خود می‌توانید وضعیت دستگاه‌ها و مرورگرهای که بیشتر مورد استفاده کاربران است را کشف کنید و اقدامات لازم را انجام دهید.

برای مشخص شدن این موضوع به مسیر زیر در گوگل آنالیتیکس حرکت کنید:


Audience > Technology > Browser & OS

Audience > Mobile > Overview

وضعیت سایت خود را در رابطه با محبوب‌ترین مرورگرهای که مورد استفاده کاربران سایت‌تان است بررسی و تا حد ممکن خطاهای برنامه نویسی را کاهش دهید. همچنین توجه داشته باشید که امروزه اکثر کاربران از موبایل برای وب‌گردی استفاده می‌کند، بنابراین وجود یک سایت ریسپانسیو کاملا ضروری است.

نتیجه‌گیری

تجزیه و تحلیل یک جزء حیاتی برای شروع و گسترش یک کسب‌وکار آنلاین است. بدون تجزیه و تحلیل، وب سایت شما یک مسیر تاریک را در پیش خواهد داشت و بدون استراتژی پیش خواهید رفت. بنابراین مهم است از همین امروز به رفتار و تعاملات کاربران خود توجه داشته باشید.

بازنشر مطالب آکادمی ای‌نتورک فقط با کسب اجازه قبلی و بدون تغییر در محتوا و لینک ها مجاز است. بازنشر بدون هماهنگی، مشمول پیگیری خواهد شد.