تبلیغات کلیکی و جایگاه آن در برنامه مارکتینگ کسب‌وکارها

راهنمایی جامع در مورد تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی و جایگاه آن در برنامه مارکتینگ کسب‌وکارها
نوشته شده توسط نیما مبارکی - ۲۳ شهریور ۱۳۹۵

تبلیغات کلیکی (به انگلیسی: Pay Per Click یا اختصارا پرداخت به ازای کلیک)، یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین است که آگهی‌دهندگان، هزینه تبلیغات خود را به ازای هر کلیک وارد شده روی محتوای تبلیغاتی خود می‌پردازند. البته آژانس‌هایی که این سرویس را ارائه می‌دهند، واسطه‌ای میان آگهی‌دهندگان و وب‌سایت‌های نمایش‌دهنده تبلیغات هستند.

وب‌سایت‌هایی که می‌خواهند نمایش‌دهنده تبلیغات کلیکی یک آژانس تبلیغاتی باشند، کافیست که کدهای بنرهای تبلیغاتی آن  آژانس تبلیغاتی را روی وب‌سایت خود قرار دهند. هزینه هر کلیک وارد شده بر محتوای تبلیغاتی آگهی‎دهنگان که توسط مخاطبان وب‌سایت‌ها صورت می‌گیرد، توسط آژانس تبلیغاتی گرفته شده و بخشی از آن به صاحب وب‌سایت داده می‎‌شود.

چرا تبلیغات کلیکی پیشنهاد می‌شود؟

سه دلیل عمده برای استفاده از تبلیغات کلیکی وجود دارد که عبارتند از:

۱.تبلیغات کلیکی به وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها کمک می‌کند تا بتوانند میزان ترافیک خود را با هزینه بسیار مناسبی افزایش دهند. از طرفی همین افزایش ترافیک وب‌سایت‌ها، سبب می‌شود که رتبه‌بندی الکسای سایت‌ها در وضعیت بهتری قرار گیرد. در حالی که رتبه الکسا چندان فاکتور خوبی برای سنجش وب‌سایت‌ها نیست، ولی خیلی از کسب‌وکارها به این مورد اهمیت می‌دهند و معتقدند که رتبه الکسای آنها روی برندینگ و شناخته‌شدن آنها تاثیرگذار است.

۲. اکثر سرویس‌هایی که تبلیغات کلیکی ارائه می‌دهند، این امکان را به مشتریان خود ارائه می‌دهند که بتوانند مخاطب هدف خود را وارد وب‌سایتشان کنند و سرویسی که می‌گیرند، صرفا جهت افزایش یک ترافیک بی‌ثمر نباشد. این مهم به کمک هدفمندنی‌های تبلیغاتی امکان پذیر می‌شود. که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

۳. قابلیت ردیابی و آنالیز برای این روش تبلیغاتی تعریف شده است و کمیت‌هایی وجود دارند که بواسطه آنها می‌توانید میزان موفقیت کمپین تبلیغاتی خود را دریابید.

success

چگونه تبلیغات کلیکی به کسب‌وکار شما کمک می‌کند؟

خیلی از کسب‌وکارها به این روش تبلیغاتی اعتماد ندارند و به همین دلیل لازم است بدانند که چگونه این روش تبلیغاتی به آنها کمک می‌کند:

۱. آوردن ترافیک برای کمپینی خاص یا یک موضوع مشخص:

اگر برای معرفی یک سرویس یا محصولی خاص، برنامه‌ریزی کرده‌اید یا حتی قصد دارید روی موضوع یا رویدادی خاص تمرکز کنید، تبلیغات کلیکی از روش‌هایی است که شما را در این مسیر به بهترین وجه یاری می‌کند. زیرا طراحی کمپین تبلیغات ‌کلیکی بسیار ساده و سریع صورت می‌گیرد و از سوی دیگر بازخورد گرفتن از آن با سرعت بالاتری نسبت به روش‌هایی چون تبلیغات بنری ثابت صورت می‌گیرد.

۲. انجام عمل مورد نظر شما توسط مخاطب:

تبلیغات کلیکی به شما کمک می‌کند که بتوانید مستقیما شاهد انجام عمل مورد نظر خود، توسط مخاطبان بالقوه باشید. فقط کافیست که روی اصول عمل کنید و مخاطب را آنقدر محدود کنید که فقط عمل مورد نظر شما را انجام دهد. برای نمونه می‌توانیم به کمپین‌هایی اشاره کنیم که برای دریافت ایمیل و ایجاد موقعیت فروش هستند.

۳. برندینگ و در مرحله دوم فروش:

اعتقادی وجود دارد که بدون برندینگ در فضای آنلاین، نمی‌توانید فروش چشمگیری از این طریق داشته باشید. تبلیغات کلیکی از مواردی است که در مسیر برندینگ داخل فضای آنلاین موثر است و از طرفی در ادامه می‌توانید برای افزایش فروش خود، کمپین‌های فروش آنلاین طراحی کنید که در ادامه کمپین‌های برندینگ قابل اجرا هستند.

همیشه در نظر داشته باشید که باید هدف از تبلیغات را مشخص کنید و در فاز اول هر کمپینی، بیشتر روی برندینگ و شناخته شدن تمرکز کنید. لازم به ذکر است که باید روی انواع کمپین‌های تبلیغاتی تمرکز کنید که نیاز شما را در این مورد برطرف شود.

target

چگونه برای کمپین تبلیغات کلیکی خود هدف تعیین کنید؟

برای تعیین هدف کمپین PPC، سوالاتی وجود دارد که خیلی شما را در این مسیر کمک می‌کنند:

۱- چه کسی با این کمپین هدفگیری می‌شود؟

همیشه این سوال را با خود مطرح کنید که هدف شما رسیدن به چه افرادی است؟ زیرا پاسخ این سوال به شما کمک می‌کند که خیلی راحت‌تر هدفمندی تبلیغاتی خود را انتخاب کنید. از سوی دیگر محتوای بنر و صفحه فرود شما دقیقا تحت تاثیر همین موضوع است و اگر مخاطب هدف خود را شناسایی نکرده باشید، مشخصا نمی‌دانید که چه لحن و ادبیاتی برای او مناسب است. فراموش نکنید که پس از شناسایی مخاطب هدف کمپین‌تان، خود را جای او قرار دهید تا بتوانید بهترین محتوا را برای جذب ترافیک، تولید کنید.

۲- دنبال چه خروجی‌ای از کمپین تبلیغاتی خود هستید؟

برای این منظور، لازم است بدانید که منتظر چه عملی از مخاطب تبلیغ خود، بعد از کلیک روی بنر تبلیغاتی هستید؟ تشخیص این عمل به شما کمک می‌کند که راحت محتوای مربوط به دکمه فراخوان (به انگلیسی: Call-to-Action) را انتخاب کنید. از طرفی دانستن خروجی کمپین، روی تولید محتوای مربوط به صفحه فرود تاثیر مثبتی می‌گذارد و سبب می‌شود که دقیقا بدانید که مخاطب دنبال چه چیزی در صفحه فرود شما است.

۳- چگونه متوجه شوید که کمپین تبلیغات کلیکی شما موفقیت آمیز بوده یا خیر؟

آنالیز و تحلیل کمپین‌های تبلیغاتی کلیکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و فقط کمپین‌هایی موفق می‌شوند که از همان شروع کمپین، آنالیز شوند و نقاط ضعف آنها شناسایی گردند. از طرفی ردیابی به کمک کدهای UTM، به آگهی‌دهنده کمک می‌کند تا مخاطبان خود را رفتارشناسی کند.

کلیک‌ها مهم هستند؛ اما نه به اندازه نرخ‌های تبدیل!

با توجهِ بیشتر، به کمیتی به نام نرخ تبدیل (Conversion Rate)، می‌توانید میزان موفقیت کمپین تبلیغات کلیکی خود را ارزیابی کنید و حتی وضعیت بهتری برای آن ایجاد کنید. در این راستا لازم است که ۵ قانون زیر را همیشه به یاد داشته باشید:

۱- ردیابی عملکرد ورودی‌ها و توجه به نرخ تبدیل:

اگر می‌خواهید که بودجه تبلیغاتی خود را بیهوده مصرف نکنید، لازم است که هموراه عملکرد ورودی‌های خود را ردیابی کنید و همچنین به میزان نرخ تبدیل هر کمپین، توجه ویژه‌ای داشته باشید. برای مثال، عملکردها می‌توانند به صورت زیر باشند:

– بازدیدکننده‌ای که یک فرم را پر کرده‌است.

– بازدیدکننده‌ای که یک کتاب الکترونیک دانلود کرده‌است.

– بازدیدکننده‌ای که خرید کرده‌است.

در نظر داشته باشید که همیشه لازم نیست که عملکرد مورد نظر شما فروش باشد و گاهی کافیست که عملکرد مورد نظر، به نفع شما باشد. حتما عملکردی را در نظر بگیرید که قابل شمارش باشد و بتوانید آمار و ارقامی از آن بدست آورید.

۲- مدیریت هزینه کمپین:

همیشه به هزینه کمپین تبلیغاتی خود توجه ویژه‌ای داشته باشید و برای آن برنامه‌ریزی کنید. گاهی اوقات ممکن است به خاطر یک اشتباه در طراحی کمپین تبلیغاتی‌تان، کل بودجه تعیین شده شما، بیهوده از بین رود. کافیست مرتبا کمپین خود را چک کنید و برای کمپین خود یک بازه زمانی درست تعریف کنید تا بازخوردها مطلوب باشد.

۳-هدفمندی‌ها را فراموش نکنید:

درنظر داشته باشید که هدفمندی‌ها خیلی روی کمپین تبلیغاتی شما تاثیر مثبت می‌گذارند و همواره باید نسبت به هدف خود از تبلیغات، از آنها بهره ببرید. در مطلب دیگری روی هدفمندی‌های تبلیغات کلیکی تمرکز کرده‌ایم که برای اطلاع از محتوای آن کافیست که مطلب «آشنایی با هدفمندی‌های تبلیغات کلیکی» را مطالعه کنید.

۴- فراهم کردن محتوای مناسب برای تبلیغات:

همان طور که قبلا هم این نقل‌قول بیل گیتس را گفته‌ایم، محتوا حاکم است و در تبلیغات کلیکی هم این مورد صدق می‌کند. همیشه نسبت به هدف خود از تبلیغات، محتوای مناسبی برای بنر و صفحه فرود کمپین تبلیغاتی خود فراهم بیاورید. زیرا کافیست که یک قدم اشتباه بردارید تا تمام بودجه تبلیغات‌یتان از بین برود.

۵- کیفیت را دست کم نگیرید:

افراد در  همه جای کمپین تبلیغاتی شما دنبال کیفیت هستند. از بنر تبلیغاتی تا آخرین لحظه‌ای که عمل مورد نظر شما توسط آنها انجام می‌شود، باید حس کیفیت را به آنها القا کنید. زیرا خیلی مواقع سرویس و محصول باکیفیتی را ارائه می‌دهید، اما مخاطبان به خاطر نبود کیفیت در تبلیغات‌تان، شما را نادیده می‌گیرند.

نمونه‌های موردی، فرصتی هستند که بتوانید راحت‌تر به موفقیت برسید و فقط کافیست که کمی از آنها و راهکاری که انتخاب کرده‌اند درس بگیرید.

بازنشر مطالب آکادمی ای‌نتورک فقط با کسب اجازه قبلی و بدون تغییر در محتوا و لینک ها مجاز است. بازنشر بدون هماهنگی، مشمول پیگیری خواهد شد.