انواع هدفمندی‌ها در تبلیغات کلیکی

راهنمایی برای آشنایی با هدفمندی‌های تبلیغات کلیکی

انواع هدفمندی‌ها در تبلیغات کلیکی
نوشته شده توسط نیما مبارکی - ۲۴ شهریور ۱۳۹۵

تبلیغات کلیکی از معدود روش‌های تبلیغات آنلاین است که به شما این امکان را می‌دهد که به مخاطب هدف خود بواسطه هدفمندی‌ها دسترسی پیدا کنید. به همین علت تصمیم داریم که در این مطلبِ آکادمی ای‌نتورک، سراغ انواع هدفمندی‌های تبلیغات کلیکی برویم تا شما بتوانید با توجه به هدف خود از تبلیغات، بهترین آنها را برای کمپین‌های تبلیغاتی خود انتخاب کنید:

targeting

– هدفمندی موضوعی

مخاطبان هدف یک کمپانی، یکی از مهمترین مواردی است که پیش از کار روی استراتژی بازاریابی محتوای هر کسب‌وکاری تعیین می‌گردد. شما با شناخت مخاطب هدف خود، می‌دانید که آنها به چه محتوایی علاقه نشان می‌دهند و علاقمندی‌های آنها در چه دسته‌ای جای می‌گیرند. از طرفی محتوای مرتبط همیشه باعث افزایش توجه و اثر بخشی یک کمپین می‌شود.

همین مهم سبب شده که ارائه‌دهندگان تبلیغات کلیکی، هدفمندی‌ای تحت عنوان هدفمندی موضوعی ارائه دهند. این هدفمندی به آگهی‌دهنده این امکان را می‌دهد که بتواند تبلیغ بنری یا متنی خود را در سایت‎‌هایی با موضوعی مشخص نمایش دهد.

تصور کنید که شما یک فروشگاه لوازم جانبی گوشی‌های هوشمند را تاسیس کرده‌اید و می‌خواهید با کمک تبلیغات کلیکی(PPC) به مخاطب هدف خود دسترسی پیدا کنید پس هدفمندی‌های موضوعی تحت عنوان فناوری اطلاعات، اینترنت و وب به شما این امکان را می‌دهد که با نمایش تبلیغ خود در چنین وب‌سایت‌هایی، علاقمندان به این زمینه‌ها را به تبلیغات و کسب‌وکار خود جذب کنید. زیرا آنها در همان لحظه که تبلیغ شما نمایش داده می‌شود، در حال مطالعه مطالبی مرتبط با تکنولوژی‌ها هستند و مشخصا خیلی از آنهایی که به تکنولوژی علاقمند هستند، به گوشی‌های هوشمند هم گرایش دارند.

geo-targeting

-هدفمندی جغرافیایی

همان طور که از نام این هدفمندی تبلیغاتی مشخص است، به آگهی‌دهندگان این امکان را می‌دهد که بتوانند بنرهای تبلیغاتی خود را در موقعیت جغرافیایی خاصی به نمایش بگذارند. آگهی‌دهنگان می‌توانند با توجه به این که محصول یا خدمات آنها در چه شهرهایی موجود است، تبلیغات خود را تنها در آن شهرها به نمایش بگذارند.

از دو طریق این هدفمندی به کسب‌وکارهای محلی کمک کرده‌است:

۱- تلف نشدن بودجه‌ای که توسط آگهی‌دهنده برای تبلیغات درنظر گرفته شده است.

۲- آسان‌سازی دسترسی به مخاطب هدفی که در یک موقعیت محلی خاص زندگی می‌کند. (برای مثال: افرادی که فقط در شهر یزد زندگی می‌کنند.)

برای نمونه، شما یک فروشگاه لوازم تحریر آنلاین دارید که فقط در شهرهای تهران و شیراز امکان پخش دارند. در این صورت، دیگر نمایش بنرهای تبلیغاتی شما به افرادی که در شهرهای دیگر کشور هستند، سبب اتلاف بودجه تبلیغاتی‌تان خواهد شد و سودی برای شما دربر نخواهد داشت. هدفمندی جغرافیایی جلوی این زیان را می‌گیرد و به شما کمک می‌کند که دقیقا مخاطب هدف خود را در شهر مورد نظرتان، هدفگیری کنید.

os-targeting

– هدفمندی بر اساس سیستم عامل

اکثر بازاریابان معتقدند امروزه در عصر گوشی‌های هوشمند هستیم. این گجت بر زندگی روزمره ما تاثیرات بسیاری دارد و بر  رویکردهای بازاریابی دیجیتال نیز اثر مثبت می‌گذارد و سبب ایجاد موجی تازه در این زمینه شده‌است. خیلی از کمپانی‌ها هستند که به دلیل همین رشد روز افزون گوشی‌هایِ همراه هوشمند، اپلیکیشن‌های خود را راه‌اندازی کرده‌اند تا دارندگان این گجت‌ها را هدف بگیرند. اما بدون یک راهکار مناسب برای هدفگیری مستقیم افرادی که گوشی هوشمند دارند، پروسه دستیابی به آنها ناقص می‌ماند.

همین موضوع سبب شده است که، آژانس‌های ارائه‌دهنده تبلیغات کلیکی، یک هدفمندی بر اساس سیستم عامل را فراهم آورند. این هدفمندی مخاطبان را هدفگیری می‌کند و  تبلیغات را بر اساس انتخاب آگهی‌دهنده، به افرادی نشان می‌دهد که از سیستم عامل مشخصی استفاده می‌کنند.

البته ممکن است که در عکس قضیه‌ بالا، آگهی‌دهنده‌ای بخواهد تبلیغ خود را فقط در سیستم عامل دیگری مانند ویندوز یا سیستم عامل مکینتاش (OS X) نمایش دهد که این هدفمندی، برای چنین افراد هم شرایطی را فراهم کرده‌است.

برای نمونه شما می‌خواهید افرادی را هدف بگیرید که حاضر به پرداخت هزینه زیادی برای محصولات مربوط به دکوراسیون خانه باشند و  از طرفی محصول شما در رده محصولات گران قیمت قرار دارد. شما می‌توانید با هدفگیری افرادی که گوشی هوشمند آیفون یا مک‌بوک دارند، قشری با درآمد بیشتر را هدفگیری کنید که مشخصا هزینه بیشتری برای خرید نیازمندی‌های زندگی خود پرداخت می‌کنند.

time-targeting

– نمایش بر اساس زمان

خیلی مواقع آنالیزها نشان می‌دهند که مخاطبان یک آگهی‌دهنده، در ساعاتی از روز به اندازه کافی در دسترس نیستند و به دلیل تکرار شدن این شرایط، آگهی‌دهنده تصمیم می‌گیرد که کمپین خود را در آن بازه زمانی متوقف کند و فقط در بازه‌هایی بنرهای تبلیغاتش را نمایش دهد که روی بنرهایش کلیک وارد شود.

فرض کنید که کارمندان دولتی، مخاطبان هدف یک آگهی‌دهنده هستند. مشخصا چنین افرادی از صبح تا عصر سر کار هستند و از ساعت ۱۹ به بعد می‌توانیم به آنها دسترسی داشته باشیم.

retargeting

– هدفگیری مجدد

یکی از اثرگذارترین راهکارهای تبلیغات کلیکی، هدفگیری مجدد است که به آگهی‌دهندگان این امکان را می‌دهد که بتوانند بنرهای تبلیغاتی خود را به ورودی‌های قبلی‌شان نمایش دهند. در بررسی‌های وب‌سایت Retargeting، مشخص شده که این روش تبلیغاتی توانسته ۱۴۷% میزان نرخ تبدیل آگهی‌دهندگان را به صورت میانگین افزایش دهد.

توجه داشته باشید که همواره باید روی انتخاب هدفمندی‌هایی که انتخاب می‌کنید، A/B تست انجام دهید تا بهترین هدفمندی برای کمپین‌های تبلیغاتی شما مشخص گردد.

بازنشر مطالب آکادمی ای‌نتورک فقط با کسب اجازه قبلی و بدون تغییر در محتوا و لینک ها مجاز است. بازنشر بدون هماهنگی، مشمول پیگیری خواهد شد.