دیکشنری لغات بازاریابی

معنای عبارات رایج در دیجیتال مارکتینگ را بدانید

A/B Testing

A/B تست، یک تکنیک بسیار مفید است که بوسیله آن می‌توانیم شکل‌های مختلف یک المان مشخص را در یک نمونه ثابت با هم مقایسه کنیم. برای نمونه شما می‌توانید، دو صفحه فرودی که فقط در تیتر با هم تفاوت دارند را A/B تست کرده و دریابید که کدام تیتر بهتر جواب داده و نرخ تبدیل بهتری برای شما به ارمغان آورده است. تیتری که بیش از 50% مخاطبان را به خود جذب کند به نمونه موفق تبدیل می‌گردد. فراموش نکنید که در A/B تست فقط باید روی یک المان مشخص تغییر صورت بگیرد. مثلا فقط روی تیتر و یا فقط روی دکمه فراخوان (Call-to-Action).

Ad Impression

به هر باری که یک بنر تبلیغاتی توسط یک بازدیدکننده‌ای از منبعش دیده می‌شود، ثبت یک Ad Impression صورت می‌گیرد که مشخصا قابل شمارش است. البته هر باری که تبلیغ توسط منبع به نمایش گذاشته شود، یک Ad Impression محاسبه می‌گردد.

Alt Text

Alt Text یا همان متن جایگزین در حقیقت یکی از ویژگی‌های HTML است و هنگامی نمایان می‌شود که اجزای یک صفحه وب به درستی بارگذاری نشوند. البته این متن‌ها بوجود آمده‌اند تا کاربرانی که سرعت اینترنت آنها کم است یا به هر دلیلی المان‌های صفحه بارگذاری نشدند، افراد بتوانند به کمک متن جایگزین، به کار خود ادامه دهند .

Anchor Text

Anchor Text به بخشی از نوشته‌های داخل صفحات وب‌ گفته می‌شود که می‌توان روی آن کلیک کنید و وارد لینک قرار گرفته روی آنها شوید.معمولا در پایین چنین متونی، یک خط وجود دارد و با رنگی دیگر مشخص می‌شوند که آنها را از بقیه متن متمایز می‌کند.

Affiliate Marketing

فروش رابطه‌ای یک روش بازاریابی است که در آن کسب و کار به یک یا چند نفر که از طریق این برنامه، بازدید کننده یا مشتریانی را به کسب و کار ارجاع داده‌اند، پاداش می‌دهد. برای مثال سایت‌ها برای ارجاء بازدیدکنندگان جدید یا خریداران جدید هدیه یا مبلغی را به شخصی که معرفی را انجام داده پرداخت می‌کنند. این صنعت چهار بازیگر اصلی دارد: کالا، شبکه،ناشر و مشتری

Average Session Duration

به متوسط مدت زمانی تعلق دارد که یک Session رخ می‌دهد. استاندارد این کمیت برای ترافیک‌های مستقیمی که وارد یک وب‌سایت شده‌اند، حدود ۱ دقیقه و ۵۰ ثانیه است.

Autoresponder

یک راهکار نرم افزاری خودکار به شمار می‌آید که بوسیله آن، هنگامی که فردی به یک آدرس ایمیل پیامی ارسال می‌کند، پاسخی مشخص از طرف همان ایمیل آدرس به صورت اتوماتیک ارسال می‌گردد. از این روش می‌توانید برای ارسال محتوای آموزشی و کتاب‌های الکترونیکی بهره ببرید. خیلی از کسب‌وکارها از این طریق و بواسطه جذب مخاطب به کمک محتوایی که ارسال می‌شود، به جمع‌آوری ایمیل مشتری‌های بالقوه می‌پردازند.

B2B

مخففBusiness to Business است و به کسب‌وکارهایی گفته می‌شود که خدمات و محصولات آنها توسط کسب‌وکارها خریداری می‌شود.

B2C

مخففBusiness to Consumer است و به کسب‌وکارهایی گفته می‌شود که خدمات و محصولات آنها توسط مصرف‌کنندگان خریداری می‌شود.

Back Links

به یک لینک از وب‌سایتی دیگر گفته می‌شود که از دامنه دیگری سرچشمه می‌گیرد. برای مثال فردی در وبلاگش از مطلب ما استفاده کرده و در بخش منبع Blogad.ir را لینک کرده است. این لینک‌ها به شدت در سئو تاثیر مثبت می‌گذارند و حتی Anchor Text آنها هم در سئو بی‌تاثیر نیست.

Bounce Rate

به درصدی از بازدیدکنندگان گفته می‌شود که فقط یک صفحه از یک وب‌سایت معینی را مشاهده می‌کنند و از آن خارج می‌‌شوند. Bounce Rate یا همان نرخ برگشتی به یک کمیت مهم در تبلیغات آنلاین تبدیل شده‌است و می‌توان به وسیله آن موثر بودن یک صفحه فرود را دریافت. نرخ برگشتی برابر است با تعداد بازدیدکنددگانی که یک صفحه را دیده اند، تقسیم بر تعداد کل بازدیدکنندگانی که وارد وب‌سایت شده اند.

Click – Through

به عمل کلیک کردن روی یک تبلیغاتی آنلاین گفته می‌شود که فرد را وارد صفحه پیشنهادات تبلیغ دهنده می‌کند. تبلیغ دهندگانی که از سیستم‌های تبلیغاتی CPC (هزینه به ازای کلیک) و PPC (پرداخت به ازای کلیک) بهره می‌برند، با شارژ حساب کاربری خود هزینه تبلیغات را، پس از هر کلیک صورت گرفته توسط مخاطب پرداخت می‌کنند و بابت بازدیدهای صورت گرفته از بنرها، هزینه‌ای از آگهی‌دهنده گرفته نمی‌شود.

Cookie

کوکی به فایلی گفته می‌شود که توسط وب‌سایت به مرورگر کاربر فرستاده شده و در آنجا ذخیره می‎‌گردد. از کوکی‌ها می‌توان برای ردیابی اینکه یک کاربر از کجا آمده و یا اینکه روی چه تبلیغی کلیک کرده، بهره برد. کوکی‌ها برای ذخیره سازی رمز عبور حساب‌های کاربری وب‌سایت‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فایل‌های مهم در تبلیغات آنلاین برای هدفگیری مجدد و بازاریابی مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Content

محتوا به اطلاعاتی گفته می‌شود که عموما در قالب نوشته، تصاویر، صوت و ویدئو بوده و برای کاربران وب از ارزش بالایی برخوردار هستند.

CPA

مخفف Cost per Action است و به معنی پرداخت هزینه تبلیغاتی به ازی هر عمل است. CPA در حقیقت یکی از مدل‌های تبلیغاتی است که تبلیغ دهنده فقط به ازای عملی که انتظار دارد صورت بگیرد، به نمایش‌دهنده تبلیغاتش، هزینه پرداخت می‌کند.

CPC

مخففCost per Click است و به معنی پرداخت هزینه تبلیغات به ازای هر کلیک است. در این متد تبلیغاتی، هر تبلیغ‌دهنده به ازای هر کلیک، مبلغی به نمایش‌دهنده تبلیغات می‌پردازد. البته این هزینه در صورتی توسط نمایش‌دهنده گرفته می‌شود که صفحه‌فرود تبلیغ‌دهنده به صورت کامل نمایش داده شود. درآمد نمایش‌دهنده آگهی، از طریق کمیت Click Through Rate یا همان نرخ کلیک‌خوری محاسبه می‌گردد که بر اساس کیفیت و طرحی تبلیغ، عدد این کمیت تغییر خواهد کرد.

CPCV

مخفف Cost per Completed View و یک روش پرداخت برای تبلیغات ویدیویی است که با انتخاب آن، بابت هر بازدید کامل از آگهی‌دهنده هزینه پرداخت می‌شود.

CPM

مخفف Cost per thousand impressions است و در این مدل تبلیغاتی، فرد آگهی دهنده برای هر هزار بار نمایش تبلیغش، مبلغ ثابتی را می‌پردازد. وب‌سایت‌هایی که می‌خواهند فضای تبلیغاتی خود را بفروشند، این روش را بیشتر می‌پسندند؛ به دلیل اینکه سودشان در شرایط امن‌تری قرار خواهد داشت.

CPI

مخفف Cost per Impressions و یک روش پرداخت هزینه تبلیغات آنلاین است که با انتخاب آن، بابت تعداد مشخصی نمایش تبلیغ، هزینه توسط آگهی‌دهنده به نمایش‌دهنده تبلیغ پرداخت می‌شود. امروزه این شیوه پرداخت هزینه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

CPO

مخفف Cost per Order و یک روش پرداخت هزینه تبلیغات آنلاین است که با انتخاب آن، آگهی‌دهنده فقط به ازای هر سفارش خود، هزینه مشخصی برای تبلیغاتش پرداخت می‌کند.

CPS

مخفف Cost per Sale و یک روش پرداخت هزینه تبلیغات آنلاین است که با انتخاب آن، آگهی‌دهنده فقط به ازای هر فروش خود، هزینه مشخصی برای تبلیغاتش پرداخت می‌کند.

CRO

مخفف Conversion Rate Optimization است و به مجموعه عملیاتی گفته می‌شود که روی یک وب‌سایت انجام می‌دهیم تا وضعیت نرخ تبدیلش (Conversion Rate) بهبود یابد. یکی از این اعمال، ایجاد تغییر در Anchor Text درون لینک‌ها به حساب می‌آید و حتی تغییر Call-to-Action هم از مواردی است که روی نرخ تبدیل تاثیر می‌گذارد.

Crowdsourcing

به پروسه مطرح کردن یک سوال برای گروهی بزرگ و دریافت سریع پاسخ از آنها گفته می‌شود. با روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی، اکثر افراد برای Crowdsourcing یا همان جمع سپاری از این شبکه‌ها بهره می‌برند. البته به بسترهای جمع‌سپاری مالی هم Crowdsourcing گفته می‌شود که بواسطه آن برای شروع یک پروژه یا امری خیر، هزینه‌ای جمع‌آوری می‌شود.

CTC

مخففClick to Conversion بوده و یکی از کمیت‌های مهم تبلیغات آنلاین است که با تقسیم تعداد کلیک‌ها از یک تبلیغ یا لینک مشخص به تعداد نرخ‌های تبدیل بدست می‌آید. به واسطه این کمیت می‌توان از میزان تاثیرگذاری یک کمپین مطلع شد و همچنین بازگشت سرمایه را محاسبه کرد.

CTR

مخففClick Through Rate است و با تقسیم کردن تعداد کلیک‌های هر بنر یا لینک مجزا بر تعداد کل نمایش‌های آن، بدست می‌آید. به واسطه این کمیت شما می‌توانید میزان موفقیت کمپین تبلیغاتی خود را دریابید.

Conversion Rate

کمیتی است که برای موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به درصدی از افراد گفته می‎‌شود که عمل مورد نظر آگهی‌دهنده را انجام داده‌اند.

Dwell Time

به مدت زمانی گفته می‌شود که یک کاربر، در یک وب‌سایت می‌گذراند و این کمیت از زمان ورود او به وب‌سایت تا زمانی که آنجا را ترک می‌کند، به حساب می‌آید. التبه خیلی از بازاریابان به این کمیت Time on Site می‌گویند که به همان معنی مدت زمانی است که کاربر در وب‌سایت سپری می‌کند. این کمیت به بازاریابان آنلاین نشان می‌دهد که کاربران چه قدر درگیر محتوا شده‌اند و چه قدر محتوای درون وب‌سایت برایشان جذاب بوده‌است.

Goal

این کمیت در گوگل آنالیتیکس مطرح می‌گردد و به این منظور عنوان شده که بازاریابان بتوانند میزان موفقیت صفحات فرود و وب‌سایت خود را متوجه شوند. مثلا Goal یا همان هدف شما می‌تواند بازدید از ۵ صفحه یا حتی فروش باشد. این کمیت معملا بر اساس هدف نهایی شما تعریف می‌گردد و به همین دلیل است که می‌تواند اهداف متفاوتی در گوگل آنالیتیکس تعریف کنید.

IP

شانی آی‌پی، نشانی عددی است که به هریک از دستگاه‌ها و رایانه‌های متصل به شبکه رایانه‌ای که بر مبنای نمایه (از جمله اینترنت) کار می‌کند، اختصاص داده می‌شوند.

Insertion Order

به قراردادی گفته می‌شود که میان تبلیغ‌دهنده/آژانس و نمایش‌دهنده/ شبکه تبلیغاتی بسته می‌شود. در این قرارداد، در صورت رعایت نکردن هر یک از بندهای قراردادی ذکر شده توسط دو طرف، هر دو آنها می‌توانند قرارداد را فسخ کنند.

Keyword

به واژه ای گفته می‌شود که با هدف پیدا کردن محتوایی مرتبط با آن، در موتورهای جستجو (چون گوگل، یاهو، بینگ و ...) وارد می‌کنیم و سپس به جستجو می‌پردازیم.

Keyword Optimization

به آوردن کلیدواژه‌ها به صورت آگاهانه در یک صفحه وب می‌گویند که سبب تغییر موقعیت آن صفحه در نتایج موتورهای جستجو مربوط به همان کلیدواژه می‌گردد.

Key Phrase

به گروهی از کلمات یا اصطلاحا عباراتی گفته می‌شود که با هدف پیدا کردن محتوا مرتبط با آن وارد موتور‌های جستجوگر (چون گوگل، یاهو، بینگ و ...) می‌شوند و به طور معمول با علائم نقل قول آورده می‌شوند که دقیقا همان واژه در صفحات موجود درون وب، جستجو شوند.

Lead

معنای سرنخ است که می‌تواند ایمیل موقعیت فروش یا حتی شماره تلفن آن باشد. به منظور جمع‌آوری سرنخ‌ها، می‌توانیم لیست ایمیل درست کنیم و طی فرایندی، آنها را به مشتری خود تبدیل کنیم.

Long Tail Key Phrases

به عبارات کلیدی‌ای گفته می‌شود که بیش از چهار واژه دارند و بیشتر برای دریافت حجم کمتری از نتیاج جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Meta Tags

به تگ‌هایی در HTML گفته می‌شود که در مورد هر صفحه وب اطلاعاتی را ارائه می‌دهند. این اطلاعات شامل تیتر صفحه، متا تگ محتوا و متا تگ توضیحات هستند و همگی توسط موتورهای جستجو، مورد توجه قرار می‌گیرند تا رتبه صفحات یک وب‌سایت را مشخص و نتایج جستجو را نمایش داده شود.

Natural Search

مترادف جستحو ارگانیکOrganic Search) ) است. فرآیند ایجاد نتایج در موتور جستجو است که بر اساس ارتباط دریافتی بین کلمه جستجو شده با یک کلیدواژه، صورت می‌گیرد.

Organic Search

مترادف جستجو طبیعیNatural Search) ) است. فرآیند ایجاد نتایج در موتور جستجو است که بر اساس ارتباط دریافتی بین کلمه جستجو شده با یک کلیدواژه، صورت می‌گیرد.

Off Page SEO

به یک سری استراتژی‌ بهینه‌سازی موتورهای جستجو گفته می‌شود که در خارج از وب‌سایت صورت می‌گیرند. برای نمونه می‌توان برای سئو بیرونی، به ایجاد ارتباط با وب‌سایت‌هایی که محتوایی مشابه دارند اشاره کرد.

On Page SEO

به استراتژی‌های اجرایی یک وب‌سایت گفته می‌شود که سبب بهینه سازی موقعیت وب‌سایت در نتایج جستجو می‌گردند.

Optimization

به معنی بهینه‌سازی است و زمانی فرآیندش مطرح می‌گردد که قصد داریم وضعیت بهتری برای کمپین‌های تبلیغاتی خود رقم بزنیم. راهکارهای متفاوتی برای بهینه‌سازی کمپین‌ها وجود دارد و یکی از مرسوم‌ترین آنها، A/B تست است که به شما نشان می‌دهد که کدام نمونه شما اثرگذاری بیشتری داشته است. همیشه توجه داشته باشید که باید نتیجه بهینه‌سازی خود را با CTR و Conversion Rate بسنجید.

Opt-in

به عمل درخواست اشتراک گیری کاربران برای دریافت اطلاعاتی در قالب ایمیل گفته می‌شود. البته این عمل بوجود آمده تا کسب‌وکارها بتوانند مشترکین خود را مدیریت و به صورت روزانه خبرنامه ارسال کنند.

Opt-Out

به عمل درخواست لغو اشتراک گفته می‌شود که بر اساس قانون CAN-SPAM، این امکان باید همواره به مشترک داده شود تا فرد بتواند در صورتی که خواستار لغو درخواست دریافت ایمیل‌ها بود و یا برای او ایمیل‌ها کاربردی نداشتند، اشتراک خود را لغو کند.

Post Engagement Rate

به معنای نرخ تعامل مخاطب است و کمیتی برای میزان موفقیت پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی به حساب می‌آید. برای محاسبه آن کافیست که همه عملکردهای صورت گرفته را باهم جمع و سپس عدد حاصل شده را تقسیم‌بر تعداد فالورها می‌کنیم.

PPC

PPC مخفف Pay Per Click است و به معنای پرداخت به ازای کلیک است. PPC یک مدل قیمت گذاری برای تبلیغات بنری و نوشتاری است. در این مدل قیمت گذاری، آگهی‌دهنده بدون در نظر گرفته شدن تعداد دفعاتی که تبلیغ نمایش داده شده، فقط برای کلیک‌ها هزینه پرداخت می‌کند.

Session

به بازه زمانی محدودی گفته می‌شود که از زمان ورود کاربر به وب‌سایت شروع شده و تا آخرین عمل انجام شده توسط او در ۳۰ دقیقه، ادامه پیدا می‌کند. مدت زمان این بازه، در گوگل آنالیتیکس ۳۰ دقیقه است.

SEO

مخفف Search Engine Optimization است و به فرآیند استفاده از ابزارها و تکنینک‌هایی گفته می‌شود که سبب بهبود رتبه یک وب‎سایت و صفحات آن در نتایج جستجو می‌گردند.

Visit

به عمل وارد شدن یک کاربر اینترنت به یک صفحه وب‌سایت گفته می‌شود. اگر بازدیدکننده مدت زمان زیادی را در وب‌سایت سپری کرده و یا آن را به حال خود گذاشته و دوباره بازگردد، وب‌سایت به صورت خودکار، بازدیدکننده را به عنوان یک فرد جدید به حساب می‌آورد.